We zijn verheugd om aan te kondigen dat de Museumvereniging een partner is geworden van deb.nl, een initiatief van MKB-Nederland, VNO-NCW en IVBB, en wordt ondersteund door de ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Als partner van deb.nl zetten we ons in voor duurzaam ondernemerschap en energiebesparing binnen de museumsector.
Na ruim een jaar luisteren, praten, schrijven en hard werken is het er: een gloednieuw handboek. Gemaakt voor en met medewerking van de museumsector. Samen brachten we alle wensen, behoeften en ideeën in kaart, en vertaalden we deze naar een nieuw handboek.
Op 25 juni 2024 hebben de cao-partijen een voorlopig akkoord bereikt over de verlenging van de huidige Museum cao. De werkgevers hebben inmiddels positief gereageerd op het bereikte resultaat. De vakbonden hebben tot 16 juli 2024 de tijd om het voor te leggen aan hun achterban.
De maatschappelijke druk op musea om zich uit te spreken over actuele maatschappelijke vraagstukken in de samenleving neemt steeds verder toe. Maar hoe en wanneer spreek je je als museum wel of juist niet uit? En kun je als brancheorganisatie stelling innemen over geopolitieke ontwikkelingen? Deze vragen waren de aanleiding voor Uitgesproken: Musea in gesprek. Een serie van 4 gesprekken met museumdirecteuren en leden van managementteams uit het hele land.
Wij zijn diep geraakt door het immense leed dat het geweld in Gaza en Israël veroorzaakt. Onze gedachten gaan uit naar alle slachtoffers. Musea zoeken verbinding, dragen bij aan begrip voor de verschillende culturen en achtergronden, slaan bruggen en willen de dialoog bevorderen.
Nederland telt het komende jaar 77 Kidsproof musea, het hoogste aantal ooit sinds de start in 2011. Na ruim 15.000 museuminspecties door maar liefst 9185 Museumkids, kunnen musea in alle twaalf provincies een jaar lang dit felbegeerde keurmerk voeren.
Het herstel na de pandemie komt uit een nieuwe generatie museumbezoekers. In de leeftijdscategorie tot 13 jaar is er in de eerste maanden van 2023 een verdrievoudiging te zien van het aantal bezoeken met de Museumkaart ten opzichte van dezelfde periode in het succesvolle jaar 2019.
Het herstel na de pandemie komt uit een nieuwe generatie museumbezoekers. In de leeftijdscategorie tot 13 jaar is er in de eerste maanden van 2023 een verdrievoudiging te zien van het aantal bezoeken met de Museumkaart ten opzichte van dezelfde periode in het succesvolle jaar 2019.
2022 telde in totaal 23,5 miljoen museumbezoeken, waarvan 5,4 miljoen uit het buitenland, ondanks de verplichte sluiting in de eerste vier weken van het jaar. Alhoewel de terugkeer van het publiek goed nieuws is voor de sector, zorgen de stijgende lasten voor een grote druk op musea.