Aanjager van een aantrekkelijke sector

Musea zijn unieke en inspirerende werkplekken. Tegelijkertijd heeft ook de museumsector te maken met krapte op de arbeidsmarkt.

Dat maakt dat musea goed moeten kijken naar hun rol als werkgever. Naast een gezonde werkbalans, oog voor individuele behoeften en ruimte voor ontwikkeling, moet de sector een veilige en inspirerende werkplek zijn voor zowel nieuw talent, als voor ervaren professionals en de vele onmisbare vrijwilligers.

Aantrekkelijke sector

Meehelpen aan een aantrekkelijke museumsector

Blijf je je graag ontwikkelen én wil je bijdragen aan de verdere professionalisering van de sector? Meld je dan aan voor een van de Museumnetwerken! Zij vormen een laagdrempelig netwerk in de museumsector. Verdeeld over 8 vakgebieden komen ervaren medewerkers en nieuwe collega’s uit verschillende musea samen om kennis te delen en in verbinding te blijven.

Data Museumweek 2024 bekend

Ook dit jaar nodigen we de 1,5 miljoen Museumkaarthouders uit om een ander kennis te laten maken met het museum en de Museumkaart. De periode van de Museumweek 2024 is vastgelegd op zaterdag 30 maart t/m vrijdag 5 april.

Nieuwe wet bescherming klokkenluiders

Op 18 februari 2023 trad de wet bescherming klokkenluiders in werking. Vanaf 17 december 2023 is deze wet ook van toepassing op musea met meer dan 50 maar minder dan 250 medewerkers.

Voortgang herziening Handboek functie-indeling

De projectgroep Herziening Functiehandboek werkt aan de ontwikkeling van een toekomstbestendig functiehandboek dat toepasbaar is voor elk museum, groot en klein.

Ontwikkelingen Fair Pay

Op 20 november verstuurde demissionair staatssecretaris Gunay Uslu een Kamerbrief over de verdeling van de al eerder toegezegde middelen voor fair pay.

Richtlijn Kunstenaarshonoraria herijkt

Op 2 november is de herijkte Richtlijn Kunstenaarshonoraria gepubliceerd door Platform Beeldende Kunst Nederland, BKNL. Doel is eerlijke betaling in de beeldende kunsten stimuleren.

Werkgeverszaken

Museum cao

Met de Museum cao behartigt de Museumvereniging de (werkgevers)belangen van de musea die lid zijn. In de cao staan afspraken over arbeidsvoorwaarden zoals loon, toeslagen, werktijden en vakantiedagen, evenals zaken als scholing en pensioen.

Bekijk de cao

Kennisbank