Museumcongres 2024: Save the date & Open call

Op 14 november 2024 strijken we in Arnhem neer voor het jaarlijkse Museumcongres. Dit jaar staan we stil bij hoe we als musea vanuit solidariteit kunnen inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen en politieke verschuivingen.

SAN Accent & European Design Award

We vallen in de prijzen! De nieuwe visuele identiteit van Museumvereniging wint bij de European Design Awards én we ontvangen een SAN Accent in de categorie 'Smart Idea' voor de Museumweek campagne.

Uitgesproken: Musea in gesprek

De maatschappelijke druk op musea om zich uit te spreken over actuele maatschappelijke vraagstukken in de samenleving neemt steeds verder toe. Maar hoe en wanneer spreek je je als museum wel of juist niet uit? En kun je als brancheorganisatie stelling innemen over geopolitieke ontwikkelingen? Deze vragen waren de aanleiding voor Uitgesproken: Musea in gesprek. Een serie van 4 gesprekken met museumdirecteuren en leden van managementteams uit het hele land.

Sport, media, boeken, cultuur en horeca samen tegen hogere btw

Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw.

Interview Lotte de Jong, STUDIO &lotte

In deze reeks spreken we met inspirerende mensen en organisaties die zich inzetten voor duurzaamheid in de museumsector en die een bijdrage leveren aan ACTIE als Cultuur. We trappen af met Lotte de Jong van ruimtelijk ontwerpbureau STUDIO &lotte.

Eerste reactie op het hoofdlijnenakkoord

Donderdag 16 mei presenteerden de partijen PVV, NSC, BBB en VVD een hoofdlijnenakkoord. Ook de Museumvereniging heeft naar het coalitieakkoord gekeken om te onderzoeken wat dit betekent voor de museum- en cultuursector.

Oplichting door nepwebsite

Eerder deze week stond een artikel in het Parool over een nepwebsite voor tickets van het Van Gogh Museum. Voor zover wij weten is dit nog niet bij andere musea gebeurd, maar willen jullie vragen om alert te zijn.

Verdieping
Reisbereidheid onder museumbezoekers is hoog

We vroegen ons af wat de maatschappelijke impact van musea is, dus deden we een groot onderzoek onder het Nederlandse publiek. In het vorige blog we al een aantal uitkomsten daarvan. Nu gaan we in op onder meer de bereikbaarheid van musea.