Recordaantal Kidsproof musea in Nederland

Nederland telt het komende jaar 77 Kidsproof musea, het hoogste aantal ooit sinds de start in 2011. Na ruim 15.000 museuminspecties door maar liefst 9185 Museumkids, kunnen musea in alle twaalf provincies een jaar lang dit felbegeerde keurmerk voeren. In 2023 waren er geen Kidsproof musea in Groningen en Zeeland, daar kwam dit jaar verandering in. Het museum met de hoogste score ontvangt tijdens het Museumcongres op 9 november de Museumkids Award.

Jaarlijks maakt de Museumvereniging de Kidsproof musea bekend. Een museum krijgt het keurmerk Kidsproof op basis van de bezoekervaring van kinderen in drie leeftijdsgroepen: 4 t/m 6, 7 t/m 9 en 10 t/m 12 jaar. Via de Museumkids-app laten kinderen weten hoe ze hun bezoek hebben beleefd en of ze het museum aan zouden raden aan andere kinderen. Deze resultaten bepalen welke musea zich het komende jaar Kidsproof mogen noemen. De meeste Kidsproof musea liggen in Noord-Holland (16). Gevolgd door Zuid-Holland (14), Gelderland (14), Utrecht (8), Noord-Brabant (8), Overijssel (4), Limburg (3), Friesland (3), Drenthe (2), Flevoland (2), Groningen (2), Zeeland (1).

“Fantastisch nieuws dat dit jaar in elke Nederlandse provincie weer een Kidsproof museum te vinden is. We weten uit onderzoek dat kinderen die op jonge leeftijd musea bezoeken, later vaker terugkeren. Het is een positieve ontwikkeling dat steeds meer musea investeren in het trekken van de jongste bezoekers. We feliciteren in het bijzonder de 23 Kidsproof musea die er dit jaar bij zijn gekomen.”

Vera Carasso, directeur van de Museumvereniging

23 nieuwe Kidsproof musea

Dit jaar zijn er 23 musea bijgekomen in acht verschillende provincies. Dit zijn Museumpark Orientalis, Airborne Museum at Hartenstein, Groninger Museum, Storyworld, Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, Sonnenborgh Museum & Sterrenwacht, Museum Speelklok, Museum Kaap Skil, Oorlogsmuseum Medemblik, Joods Museum, Huis van Hilde, Bakkerijmuseum de Oude Bakkerij, Museum van de 20e eeuw, Zaans Museum, Van Gogh Museum, Wereldmuseum Rotterdam, Museum Volkenkunde, Mauritshuis, Louwman Museum, Kunsthal Rotterdam, Philips Museum, Limburgs Museum, Maritiem Muzeeum Zeeland.