Aanjager van een diverse sector

De zorg voor en omgang met kunst, cultuur en erfgoed is het fundament van een diverse museumsector.

Door middel van collecties maken musea ons heden, verleden en toekomst zichtbaar, vertellen ze verhalen en tonen ze de grote verscheidenheid aan overtuigingen en achtergronden binnen onze maatschappij. Door actief te investeren in behoud, onderzoek en digitalisering van collecties – en door die op nieuwe manieren te presenteren – kan de museumsector ons erfgoed blijven delen en verrijken en zo ook op de lange termijn dienen als spiegel van de samenleving.

Diverse sector

Meewerken aan een diverse museumsector

Blijf je je graag ontwikkelen én wil je bijdragen aan de verdere professionalisering van de sector? Meld je dan aan voor een van de Museumnetwerken! Zij vormen een laagdrempelig netwerk in de museumsector. Verdeeld over 8 vakgebieden komen ervaren medewerkers en nieuwe collega’s uit verschillende musea samen om kennis te delen en in verbinding te blijven.

De Museum Financieringswijzer

Subsidies, digitalisering, verduurzamen; we komen in de museumsector heel wat uitdagingen tegen. Daarom bespreken we elke maand een specifiek vraagstuk. In dit blog begeven we ons in het financieringsmoeras.

Subsidie voor onderzoek naar collecties met een koloniale context

Voor het NWA-programma ‘Onderzoek naar collecties met een koloniale context’ is subsidie beschikbaar.

Werkgroep

Digitalisering & Innovatie

De werkgroep stelt de Museumagenda Digitalisering en innovatie op, die in kaart brengt wat de digitale transformatie behelst en welke thema’s de komende drie jaar opgepakt en aangepakt moeten worden in de museumsector.

Kennisbank

Bekijk alles