Aanjager van een duurzame sector

De museumsector draagt zorg voor ons verleden en heden, maar over de toekomst maken we ons zorgen.

Daarom dragen we actief bij aan een duurzame en rechtvaardige wereld. Dit vraagt om creatieve oplossingen, lef en betrokkenheid van de museumsector. De sector zal leiderschap moeten tonen door niet te wachten tot het moet, maar nu al te doen wat nodig en mogelijk is. Van de bedrijfsvoering verduurzamen en duurzame partnerschappen aangaan, tot bewustwording creëren bij het publiek met tentoonstellingen.

Duurzame sector

Meehelpen aan een duurzame museumsector

Blijf je je graag ontwikkelen én wil je bijdragen aan de verdere professionalisering van de sector? Meld je dan aan voor een van de Museumnetwerken! Zij vormen een laagdrempelig netwerk in de museumsector. Verdeeld over 8 vakgebieden komen ervaren medewerkers en nieuwe collega’s uit verschillende musea samen om kennis te delen en in verbinding te blijven.

De Museum Financieringswijzer

Subsidies, digitalisering, verduurzamen; we komen in de museumsector heel wat uitdagingen tegen. Daarom bespreken we elke maand een specifiek vraagstuk. In dit blog begeven we ons in het financieringsmoeras.

Musea en duurzaamheid: het laatste nieuws

Er gebeurt véél op het vlak van duurzaamheid in de sector. Hoog tijd om een paar updates vanuit de Museumvereniging onder elkaar te zetten.

Aan de slag met duurzaamheid: 4 concrete tips

Tijdens de (online) Green Museum Summit 2024 spraken inspirerende sprekers van over de hele wereld. Dit artikel biedt vier concrete tips om zelf aan de slag te gaan met duurzaamheid.

Invloed Omgevingswet op musea

Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking, die alles regelt voor de ruimte waarin we wonen en werken en als het doel heeft regels te bundelen en eenvoudiger te maken.

Schuimbader

Europese musea verenigen in klimaatactie

De jaarlijkse NEMO European Museum Conference plaats van 19 tot 21 november 2023 in Lahti, Finland; de Groene Hoofdstad van Europa (2021). Dit jaar was het thema “And… ACTION! Museums in the climate crisis”.

Subsidieregeling DUMAVA in april weer open

In het verlengde van de klimaatambities in het regeerakkoord, is afgelopen jaar € 150 miljoen beschikbaar gesteld voor de DUMAVA-regeling, ter verduurzaming van maatschappelijk vastgoed. Ook musea komen hiervoor in aanmerking.

Werkgroep

Duurzaamheid & Musea

Musea voelen grote urgentie en verantwoordelijkheid voor verduurzaming en het creëren van bewustwording rondom dit onderwerp. Daarom werd recentelijk mede door de Museumvereniging het ACTIEplan voor verduurzaming van de culturele sector opgezet.

Kennisbank

Bekijk alles