Sentomus: groot publieksonderzoek voor musea

Verlengd

Het Sentomus Publieksonderzoek voor musea zit in de laatste weken van de registratie. Ruim 150 musea hebben zich al aangesloten bij dit nieuwe publieksonderzoeksinitiatief. De inschrijving is wegens grote belangstelling verlengd t/m 17 november 2023. Voor leden van de Museumvereniging geldt zelfs t/m 30 november 2023! Aanmelden kan hier.

Benchmark

Het een grootschalig publieksonderzoek waarmee musea in Nederland op een toegankelijke en onderbouwde manier hun eigen publiek kunnen bevragen, geeft musea in 7 Europese landen de kans hun resultaten anoniem te benchmarken – vergelijken – met vergelijkbare musea. In een evenwichtige en gepersonaliseerde vragenlijst kunnen musea hun publiek op een makkelijke en toegankelijke manier bevragen en betrekken. Zo kunnen ze peilen hoe hun publiek de verschillende aspecten van het museum ervaart, hoe ze het aanbod beoordelen en welke impact het museum heeft op hun welzijn. Naast bezoekers kunnen de musea ook vragen stellen aan vroegere bezoekers en niet-bezoekers. Het onafhankelijke onderzoeksaanbod is gemaakt voor en samen met de museumsector, in samenwerking met een consortium van 6 Europese universiteiten. Ook tijdens het onderzoek hebben musea te allen tijde toegang tot hun tussentijdse resultaten in hun live dashboard. De persoonlijke museumresultaten en -gegevens zijn eigendom van het museum. Alleen het museum krijgt ze in handen. De geanonimiseerde gegevens van alle musea samen leveren naar verwachting interessante inzichten op en zijn van grote waarde voor de museumsector in het algemeen.