Oplichting door nepwebsite

Eerder deze week stond een artikel in het Parool over een nepwebsite voor tickets van het Van Gogh Museum.

Meerdere museumbezoekers dachten een toegangskaartje te kopen, maar werden opgelicht via een website die er precies zo uitzag als de website van het museum. Het Van Gogh Museum heeft de meldingen snel en goed opgepakt. Voor zover wij weten is dit nog niet bij andere musea gebeurd, maar willen jullie vragen om alert te zijn. Ontvangen jullie signalen van bezoekers, laat het ons weten. Hieronder een aantal basistips:

• Zorg voor korte lijntjes met Google, je kunt bij hun melden dat je Merknaam door een andere partij wordt gebruikt. Google moet ze dan ontkoppelen.
  • Heb je nog geen contact bij Google en wil je toch een geval van misbruik melden? Dat kan hier: Gevallen van misbruik melden – Google Workspace-beheerder Help
  • Heb je als organisatie een Google Grants account? Dan heb je zelf invloed op je vindbaarheid bij bepaalde zoekwoorden.