Musea en digitalisering: het laatste nieuws

We leven in een steeds meer digitaal georiënteerde wereld waarin alles op ieder moment beschikbaar is. Ook in de museumsector zijn er veel ontwikkelingen op dit gebied. We zetten de belangrijkste updates op een rijtje.

Werkgroep Digitalisering & Innovatie

De Museumvereniging initieert verschillende werkgroepen om bij te dragen aan één van de vijf speerpunten die de museumsector als geheel versterken en toekomstbestendig maken. De werkgroep Digitalisering & Innovatie brengt in kaart wat de digitale transformatie betekent en welke thema’s de museumsector de komende 3 jaar moet op- en aanpakken.

Datawerkplaatsen

Netwerk Digitaal Erfgoed is gestart met verschillende datawerkplaatsen om je erfgoedinformatie tot een hoger niveau te tiller. De ondersteuning biedt een breed scala aan diensten: van het analyseren van de mate van vervuiling tot het vervangen van je eigen trefwoorden door termen die verbinding met andere collecties mogelijk maken. Dit alles wordt in de bredere context geplaatst: wie wil je bereiken met je digitale collectie?

Weerstand bij digitalisering

Welke weerstand kun je tegenkomen bij het digitaliseren, ontsluiten en presenteren van je collectie? En nog belangrijker: hoe kun je deze weerstand, bijvoorbeeld bij collega-vrijwilligers en bestuur, wegnemen? Oftewel: welke beren kom jij op je weg tegen en hoe kun je ze omarmen? Bekijk het in onderstaande video.

Tools

Museum Financieringswijzer

Verdwaald geraakt in het financieringsmoeras? Je bent niet de enige die tegen moeilijkheden aanloopt in de zoektocht naar een geschikte financiering. De Museum Financieringswijzer helpt je bij het vinden van relevante subsidies en leningen voor jouw museum. Op basis van jouw ambitie, locatie en situatie vind je een overzicht van actuele en aankomende financieringsmogelijkheden op het gebied van digitalisering en duurzaamheid.

Digitale Transformatie Scan

De cultuursector is in ontwikkeling, namelijk in digitale ontwikkeling. Als bestuurder of manager van een culturele organisatie word je continu uitgedaagd om digitale transformatie hoog op de agenda te zetten. Waar staat jouw museum in dit proces? En welke concrete stappen kun je nemen? Doe de Digitale Transformatie Scan om het uit te vinden.

Zo ga je om met auteursrechten

Als je werken van anderen wilt delen, heb je te maken met auteursrechten. Bijvoorbeeld bij het ontsluiten van (digitale) collecties. Weet jij met welke rechten je te maken hebt?

Zo maak je je website groener

Wil je weten hoe je de CO2-uitstoot van je site kan verminderen? Doe dan mee met het webinar op 13 mei over het NDE-onderzoek naar de klimaatimpact van erfgoedwebsites. Je krijgt niet alleen tips om je site te vergroenen, ook wordt een handige gids gelanceerd.

De emotionele impact van digitaal erfgoed

Er zijn weinig goede voorbeelden van digitaal erfgoed met emotionele impact. Ondertussen ontwikkelt de technologie zich op zo’n manier dat een emotionele reactie eenvoudiger opgewekt kan worden – door directer, interactiever en meeslepender te worden. Meld je aan voor deze bijeenkomst op 21 mei als je binnen jouw museum zinvolle interacties en emotionele impact met erfgoed wil creëren.

Kennissessie VR

Kom naar de kennissessie over het schalen van Virtual Reality op 28 mei. We verkennen een nieuwe realiteit en duiken in de wereld van virtual reality, augmented reality en immersive experiences. Nieuwe technieken die razendsnel opkomen, ook in de cultuursector. Maar wat kan een museum hier allemaal mee?

AI

Aanbevelingen voor AI in musea

NEMO heeft drie aanbevelingen gepubliceerd over de ontwikkeling van AI in de museumsector. De aanbevelingen werden besproken en gepresenteerd aan beleidsmakers tijdens een internationale conferentie in Brussel op 20 maart.

AI-wet aangenomen door Europees Parlement

Met de goedkeuring van de AI-wet op 13 maart 2024 heeft het Europees Parlement ‘s werelds eerste alomvattende regeling voor AI aangenomen. Drie jaar nadat de Europese Commissie in 2021 haar eerste voorstel presenteerde, treedt de wet later dit voorjaar in werking.

Tips

Podcast Cultuurshift

Cultuurshift is een inspirerende podcast vanuit DEN voor cultuurprofessionals over digitale transformatie. Want elke dag is een nieuwe kans voor verandering.