Museumkids gaat veranderen

Op het Museumcongres op 9 november werd voor de twaalfde keer het Kidsproof museum van het jaar bekend. De Museumkids Award ging dit jaar naar het Nederlands Bakkerijmuseum Hattem. In 2022-2023 kozen 9.000 museuminspecteurs met ruim 15.000 inspecties 77 Kidsproof musea voor 2024.

Vanaf 2025 geen label Kidsproof meer

Kidsproof is ooit begonnen als stimulans voor musea om aanbod voor kinderen te ontwikkelen. Het is duidelijk dat veel musea hier tegenwoordig heel goed in zijn en zich volledig bewust zijn van deze doelgroep. Na twaalf succesvolle jaren waarin museuminspecteurs bepaalden welke musea het Kidsproof keurmerk bemachtigden, is het tijd voor een nieuwe richting. Daar zijn een paar redenen voor. De belangrijkste is dat het aantal deelnemende kinderen in verhouding tot de organisatorisch inzet relatief laag is. De Museumvereniging heeft alles tegen elkaar afgewogen en besloten te stoppen met het label Kidsproof vanaf 2025. De inspecties stoppen wel al per direct. Op 30 november krijgen alle museuminspecteurs hier ook bericht over.

We begrijpen dat dit voor sommige musea een teleurstelling kan zijn. Met de nieuwe plannen kan de vereniging haar leden beter en breder ondersteunen. Voortaan zet Museumkids hoofdzakelijk in op de promotie om museumactiviteiten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep ouders/verzorgers met kinderen in de basisschoolleeftijd.

Gezinnen

In 2024 ontwikkelt de vereniging nieuwe acties om gezinnen bij musea te betrekken. Zo zijn er voorafgaand aan de schoolvakanties landelijke campagnes waarbij we gebruik maken van de door musea ingevoerde content via het centrale CMS van museum.nl. Daarnaast  denken we na over een nieuwe vorm voor de Museumkids Award.

Voor nu kunnen musea nog steeds stickerflyers aanvragen om kinderen te enthousiasmeren. Deze flyers hebben een nieuwe achterkant en verwijzen niet meer naar de Museumkids-app. Wel kunnen kinderen de app nog gebruiken om kunstwerken te maken.

Uiteraard kunnen de 77 Kidsproof musea van 2024 nog het hele jaar hun Kidsproof-status gebruiken.