Aanjager van een inclusieve sector

In het museum moet iedereen gelijkwaardig zijn, ongeacht situatie, achtergrond of overtuiging.

Door alle groepen een plek te geven en onze verschillen zichtbaar te maken, kan de museumsector een actieve rol spelen bij verbinding binnen de samenleving. Alleen als iedereen het museum weet te vinden, kan meedoen, zich er veilig en thuis voelt en eigenaarschap ervaart, ontstaat een sector die werkelijk inclusief is.

Inclusieve sector

Meewerken aan een inclusieve museumsector

Blijf je je graag ontwikkelen én wil je bijdragen aan de verdere professionalisering van de sector? Meld je dan aan voor een van de Museumnetwerken! Zij vormen een laagdrempelig netwerk in de museumsector. Verdeeld over 8 vakgebieden komen ervaren medewerkers en nieuwe collega’s uit verschillende musea samen om kennis te delen en in verbinding te blijven.

Meisje met de parel

Toegankelijkheid musea onder druk door achterblijvende overheidssubsidies

2022 telde in totaal 23,5 miljoen museumbezoeken, waarvan 5,4 miljoen uit het buitenland, ondanks de verplichte sluiting in de eerste vier weken van het jaar. Alhoewel de terugkeer van het publiek goed nieuws is voor de sector, zorgen de stijgende lasten voor een grote druk op musea.

Recordaantal Kidsproof musea in Nederland

Nederland telt het komende jaar 77 Kidsproof musea, het hoogste aantal ooit sinds de start in 2011. Na ruim 15.000 museuminspecties door maar liefst 9185 Museumkids, kunnen musea in alle twaalf provincies een jaar lang dit felbegeerde keurmerk voeren.

Sentomus: groot publieksonderzoek voor musea

Het Sentomus Publieksonderzoek voor musea zit in de laatste weken van de registratie. Ruim 150 musea hebben zich al aangesloten bij dit nieuwe publieksonderzoeksinitiatief.

Meer jongeren in de musea

Het herstel na de pandemie komt uit een nieuwe generatie museumbezoekers. In de leeftijdscategorie tot 13 jaar is er in de eerste maanden van 2023 een verdrievoudiging te zien van het aantal bezoeken met de Museumkaart ten opzichte van dezelfde periode in het succesvolle jaar 2019.

Seminar

Seminar D&I in het museum

Hoe zorgen we voor gelijkwaardigheid binnen de museumsector? Deze vraag stond centraal tijdens het seminar.

‘Wat ik meeneem is hoe belangrijk het is om te luisteren naar elkaar.’, geeft één van de deelnemers aan. ‘Het museum is een goede plek om dat te doen.’

Kennisbank

Bekijk alles