Aan de slag met duurzaamheid: 4 concrete tips

“Klimaatactie betekent minder praten, meer actie.” – Dr Aleks Liou, California Academy of Sciences

Tijdens de (online) Green Museum Summit 2024 spraken inspirerende sprekers van over de hele wereld variërend van MoMa en de Australian Museum, tot de National Museum of Singapore en NASA. Alle sprekers en gasten hadden één ding gemeen: iedereen ziet een belangrijke rol weggelegd voor musea om te komen tot een klimaat neutrale samenleving. Aylin Beijersbergen nam namens de Museumvereniging deel aan de summit en verzamelde vier belangrijke lessen: start lokaal, zet een Green Team op binnen je museum en betrek zowel jongeren als publiek.

1. Start lokaal

Kijk wat de omgeving te bieden heeft. Kleine ondernemers hebben vaak een kleinere voetafdruk. Een kleinere afstand betekent minder transport en minder transport leidt tot minder CO2-uitstoot. Dit kan gaan over lokale productie voor de tentoonstellingsopbouw, tot lokale horeca leveranciers en bruiklenen.

Breng voor elke tentoonstelling de werkprocessen in kaart om te kijken waar duurzaamheidskansen liggen. Focus je hierbij zoveel mogelijk op hergebruik en bestaande materialen: reuse, reduce, recycle. Denk aan gerecycled en hergebruikt plastic voor de grote titels in tentoonstellingen of informatieteksten op borden gemaakt van falcon (gerecycled materiaal gebaseerd op papier).

• Neem een kijkje op MuseumGoed, een collectieve hub voor duurzame tentoonstellingsbouw dat zich richt op het delen en hergebruiken van materialen binnen de museumsector. Weet je na een tentoonstelling niet wat je met overbodig materiaal moet doen?
  • Geef de spullen weg die het museum niet meer nodig heeft. Wil jij weten hoe duurzaam het inkoopbeleid van jouw museum is? Neem een kijkje bij de Maatschappelijk Verantwoord Inkopen zelfevaluatie tool van de Rijksoverheid.

2. Start een Green Team op in jouw museum

Maak duurzaamheid één van de speerpunten van het meerjarenbeleid van jouw museum en betrek verschillende afdelingen en collega’s bij de plannen zodat meer mensen zich onderdeel van de uitdaging én van de oplossing voelen. Bied je personeel trainingen over duurzaamheid aan, en een plek om kennis uit te wisselen en van elkaar leren.

• Bij Ki Culture vind je bijvoorbeeld trainingen over afval en materialen, sociale duurzaamheid, en energie.
  • Is er binnen je museum behoefte aan trainingen op andere gebieden van duurzaamheid? Neem dan contact op met de Museumvereniging.

3. Betrek jongeren

De keuzes van vandaag bepalen de wereld van morgen. Creëer als museum een ruimte om de stemmen van de volgende generatie te versterken. Geef een platform om meningen te uiten en laat jongeren praten over hun zorgen. Hoewel jongeren soms de ervaring missen, hebben ze de vastberadenheid en verbeeldingskracht om bij te dragen aan het gesprek. Om klimaatverandering te bestrijden, moeten we samenwerken met verschillende generaties. Musea kunnen bijrdragen aan deze relaties en samenwerkingen via educatieve programma’s.

4. Betrek je publiek

Musea spelen een belangrijke (educatieve) taak in de maatschappij en zijn een uitstekend platform om het gesprek tussen bezoekers te faciliteren. Betrek meer mensen bij het gesprek en verminder niet hoeveel we over klimaatverandering praten, maar de manieren waarop.

Wees eerlijk over het proces en de uitdagingen waar je als museum mee te maken hebt: streven naar perfectie op het gebied van klimaat- en duurzaamheid kan onhaalbaar en overweldigend complex aanvoelen. Dit kan mensen ontmoedigen om kleine, uitvoerbare veranderingen door te voeren. Bewustwording is stap één. Vanuit je collectie kan je je publiek aanmoedigen om kleine, duurzame stappen te zetten.