We zijn verheugd om aan te kondigen dat de Museumvereniging een partner is geworden van Samen Digitaal Veilig, een initiatief van branche- en beroepsorganisaties in samenwerking met MKB-Nederland en met steun van ministeries van Justitie en Veiligheid en Economische Zaken. Als partner van Samen Digitaal Veilig zetten we ons als Museumvereniging in voor een digitaal veilige en weerbare sector.
Wat is Samen Digitaal Veilig?
We werken steeds meer digitaal en dat heeft veel voordelen. Maar er kleven ook risico’s aan: internetcriminelen vinden elke dag weer nieuwe manieren om software en systemen te hacken. Hoe is het bij jou met de digitale veiligheid? Ook in de museumsector worden steeds meer musea slachtoffer van een cyberaanval. Het is dus belangrijk om je digitale veiligheid goed te regelen. Voor veel ondernemers (waaronder musea) is de drempel om aan digitale veiligheid te werken te hoog. Daarom is Samen Digitaal Veilig in het leven geroepen.
Wat biedt Samen Digitaal Veilig aan musea?
Met Samen Digitaal Veilig kan je als museum kosteloos de eerste stappen zetten om digitaal veiliger te worden door middel van een startpakket. Hierin krijg je acht trainingsvideo’s voor medewerkers, veiligheidsvragenlijsten en een leverancierscheck. Het resultaat wordt gepresenteerd op een overzichtelijk veiligheidsdashboard. Daardoor heb je als museum direct een goed beeld van hoe digitaal veilig je bent. Hierbij is er ook een vrijblijvende optie om te upgraden naar een NIS2 abonnement om een aantoonbaar cybersercurityniveau te halen.
Hoe kun je Samen Digitaal Veilig gebruiken?
Ga direct naar Museumvereniging – Samen Digitaal Veilig om je aan te melden of kijk op samendigitaalveilig.nl voor meer informatie. Je kunt gratis starten met de Start versie van Samen Digitaal Veilig en vanaf daar vrijblijvend upgraden naar de Plus versie of de NIS2 versie.
Digitale veiligheid begint bij je medewerkers – 5 tips
Hoe kun je je als museum het beste beschermen tegen hackers? Natuurlijk moeten je systemen en software in orde zijn, maar de belangrijkste verdedigingslinie zijn de medewerkers (door alle lagen van het museum). Als zij betrokken zijn, goed geïnformeerd én getraind dan heb je al de helft gewonnen.
5 tips over hoe je medewerkers kunt betrekken bij de digitale veiligheid van het museum:
1. Praat met je collega’s
Ga het gesprek aan met je collega’s. Vraag over hun eigen ervaringen met spam, hackers, wachtwoorden en nepmails. Leg ook uit hoe belangrijk hun rol is als het gaat om de digitale veiligheid van het bedrijf. Een betrokken medewerker voelt zich verantwoordelijk en is alerter op dreigingen.
2. Leid je collega’s op
Zorg dat je collega’s goed getraind zijn. Elke collega moet op de hoogte zijn van de trucs die hackers gebruiken. Ze moeten weten hoe belangrijk updates zijn, en hoe ze de bedrijfsgegevens optimaal kunnen beschermen. Belangrijk: opleiden is een continu proces, dus dat moet je regelmatig aanbieden.
3. Vergeet de werkplek niet, ook thuis!
Dreigingen kunnen ook van binnenuit komen. Dus je wachtwoord op een papiertje zetten en op je scherm plakken kan echt niet meer. Maar stel ook procedures vast voor veilig wifi gebruik thuis en onderweg en het gebruik van schermbeveiliging voor als je even van je bureau wegloopt.
4. Zorg dat iedereen alert blijft
Bespreek nieuwe ontwikkelingen met elkaar, bijvoorbeeld in een vooraf vastgesteld uurtje dat je een keer in de maand plant. Zo houd je het onderwerp actueel en onderstreep je het belang ervan. Vraag vooral aan je collega’s hoe ze hier invulling aan willen geven, vaak komen er zo goede ideeën boven tafel.
5. Doe een “brand”oefening
Verras je collega’s met een nepaanval en test zo of iedereen weet wat hij moet doen. Ook kun je via een speciale service een nep phishingmail laten sturen en zien wie daar intrapt. Belangrijk daarbij is wel dat je van tevoren aankondigt dat het gaat gebeuren. En dat het onderdeel is van de training.