De jaarlijkse NEMO European Museum Conference was van 19 t/m 21 november 2023 in het Finse Lahti, de Groene Hoofdstad van Europa (2021). Dit jaar was het thema And… ACTION! Museums in the climate crisis. Meer dan 300 Europese museumprofessionals uit 40 landen, waaronder de Museumvereniging, kwamen samen om te onderzoeken hoe musea actie kunnen ondernemen voor het klimaat en een duurzame toekomst.

De directeuren van de nationale museumorganisaties in Europa formuleerden tijdens de conferentie een duidelijke boodschap:

‘Our ethical and professional priority is to work with our communities for the future sustainability of the planet. Museums have a critical role to play in environmental sustainability and imagining our possible futures. Our commitment is that we will use our diverse collections and the stories that they hold to inspire people and facilitate change. We realise that it is no longer possible to preserve all heritage and collections in their current conditions. We are committed to re-evaluating our collections in terms of their social, historical, environmental, and educational impact.

Daarnaast kwam het nieuwe rapport uit waarin NEMO reageert op resultaten uit een eerder onderzoek uit 2022: Museums in the climate crisis, dat een overzicht gaf van de huidige stand van zaken van musea die geconfronteerd zijn met klimaatverandering. In het nieuwe onderzoek, Museums, Climate, and Politics uit 2023 schetst NEMO het duurzaamheids- en klimaatbeleid van lidstaten van de Europese Unie, waaronder Nederland. Het rapport geeft inspirerende voorbeelden uit het Europese museale landschap en sluit af met zeven tips voor een duurzame transitie in jouw museum. Benieuwd naar het hele rapport en de zeven belangrijkste tips? Lees hier het rapport en scroll door naar pagina 36!

Werkgroep Duurzaamheid & Musea

Het rapport geeft stof tot nadenken voor de nieuwe werkgroep Duurzaamheid & Musea die 20 december 2023 van start gaat. De werkgroep gaat aan de slag met het ontwikkelen van een praktische gids die per pijler van het woord ACTIE een roadmap formuleert over hoe en waarmee te verduurzamen. De gids vormt een basis die musea helpt aan de slag te gaan met verduurzaming.

Vertegenwoordig jij Nederland ook?

In een nieuwe interactieve kaart laat NEMO zien hoeveel musea in Europa al actief zijn in het kader van de klimaatcrisis. Hiermee wil NEMO anderen inspireren ook in actie te komen. Door de krachten te bundelen, kunnen we een museumgemeenschap creëren die het onderwerp aanjaagt en aantoont dat musea impact én verschil kunnen maken voor de planeet.

Help jij mee Nederland goed te vertegenwoordigen op de kaart?