Subsidies, digitalisering, verduurzamen: we komen in de museumsector heel wat uitdagingen tegen.

Daarom bespreken we elke maand een specifiek vraagstuk. In dit blog begeven we ons in het financieringsmoeras. Het is nooit éven een subsidieaanvraag doen. Éven een lening aanvragen. Logisch natuurlijk, maar het zou best fijn zijn als er wat minder tijd zou zitten in uitzoekwerk. Want welke subsidies en leningen zijn er eigenlijk? Wanneer kun je wat aanvragen en waar komt jouw museum voor in aanmerking? Om deze tijdrovende en complexe materie een beetje behapbaar te maken, hebben we de Museum Financieringswijzer ontwikkeld.

In een oogopslag

Aylin Beijersbergen, medewerker Strategie en Beleid:

“Alle financieringen in de Museum Financieringswijzer zijn beschikbaar voor musea. Wij hebben het voorwerk gedaan waardoor het musea minder tijd kost om uit te zoeken welke financieringen er beschikbaar zijn en wat het precies inhoud. Je kan zo in een opslag zien wat mogelijk is op het gebied van verduurzamen en digitaliseren. Met deze tool willen we dat het aanvragen van financiering voor ieder type museum toegankelijker wordt.”

Ook de kleine lettertjes

De Museum Financieringswijzer is een verzamelplaats geworden. Je krijgt er geen financieringsadviezen en het aanvragen en het schrijven is voor je eigen rekening, maar we sommen er wel belangrijke voorwaarden en kleine lettertjes in op. “Indien mogelijk, geven we ook een voorbeeld van wat je met de aanvraag kunt doen. Bij elke financiering vind je daarnaast een contactblokje dat je doorlinkt naar de bron voor specifieke vragen,” vult Beijersbergen aan.

Voor de hele sector

Kortom, deze tool kan de hele museumsector helpen om de ambities voor digitalisering en verduurzamen te realiseren. Check welke kansen er nu of in de nabije toekomst voor jouw museum voor het oprapen liggen. Je kunt zo nauw en breed filteren als je zelf wilt. Hoe gerichter, hoe specifieker de uitkomst. En hoe breder, hoe beter je ziet wat er allemaal mogelijk is. We monitoren de tool doorlopend en vullen aan indien mogelijk, zo blijft de financieringswijzer het hele jaar door jouw startpunt voor financieringsaanvragen.