Collectiebeheerder

Locatie: Rotterdam

Omvang: 32 uur per week

Sluitingsdatum: 31 augustus 2022

Wie wij zijn en wat we doen

Het Natuurhistorisch Museum Rotterdam (kortweg Het Natuurhistorisch) is een doodleuk museum voor alle leeftijden gericht op de (stads)natuur, natuurhistorie en het geologische verleden van de regio Rotterdam en daarbuiten. Met de collectie als basis biedt het museum middels kennis en educatie, publicaties, tentoonstellingen en andere publieksactiviteiten een relativerende en opvallende kijk op de altijd verbazingwekkende natuur. Het museum zet daarbij een combinatie van ernst en humor in om uiteindelijk waardering voor de natuur te kweken en het belang van biodiversiteit te benadrukken.

Behalve de traditionele museale kernactiviteiten (bijeenbrengen, bewaren, beheren, bestuderen en exposeren van collectie), is Het Natuurhistorisch met Bureau Stadsnatuur ook een natuurkenniscentrum voor stadsbewoners, beleidsmakers en bedrijven, vooral omdat de veranderende stad een steeds belangrijker leefgebied wordt voor mens, dier en plant.

Gehuisvest in het Museumpark, in een gebouw dat klassieke en moderne architectuur naadloos met elkaar verbindt, combineren de sfeer en inrichting van Het Natuurhistorisch die van een klassiek natuurhistorisch museum en een eigentijds science center. Het museum trekt jaarlijks ongeveer 60.000 bezoekers. Bij de museumorganisatie werken 25 betaalde medewerkers en een grote schare vrijwilligers.

Voor de Afdeling Collectie & Onderzoek zijn we op zoek naar een

Collectiebeheerder (32 uur per week)

De uitdaging

Wil jij bijdragen aan het goede beheer en verdere (digitale) ontsluiting van een natuurhistorische collectie van ongeveer 400.000 objecten? Draai je je hand niet om voor een speurtocht naar dat ene object of het correct labelen van honderden fossiele botten? Lees dan vooral verder: misschien werk jij binnenkort bij Het Natuurhistorisch.

De functie

Als collectiebeheerder werk je elke dag met boeiende en wetenschappelijk waardevolle museumobjecten: van teek tot potvisskelet en van opgeprikte nachtvlinder tot mammoetbot. Het digitaal registreren van nieuwe aanwinsten en het met terugwerkende kracht registreren van de bestaande museumcollectie vormt een belangrijk onderdeel van je werkzaamheden. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor orde(ning) en reinheid in de collectiedepots, zowel de collectie zelf als het geheel van de depots. Verder ondersteun je de conservator bij het ontsluiten van de collectie voor onderzoekers, tentoonstellingen en bruiklenen.

Je profiel

We zijn op zoek naar een nauwkeurige en harde werker die een studie op hbo-niveau heeft afgerond op het gebied van museologie, (toegepaste) biologie of informatietechnologie. Relevante werkervaring en affiniteit met databases is een pré. Je bent nauwkeurig, zorgvuldig, praktisch en schrijft vloeiend Nederlands en Engels. Je hebt gedegen kennis van de biosystematiek en conserveringstechnieken. Je bent open en communicatief vaardig en een echte teamplayer, maar je kunt ook goed zelfstandig werken. Je hebt een grote affiniteit met natuurhistorie, biologie en de museumpraktijk in de breedste zin. Je bent bereid om ook buiten reguliere kantooruren werkzaamheden te verrichten, waaronder ongeveer 10x per jaar een weekenddienst.

Het aanbod

• Een aanstelling voor 4 dagen per week;
  • Een aanstelling voor één jaar met uitzicht op verlenging;
  • Een marktconform salaris, afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring: wij volgen de Cao Gemeenten voor zover mogelijk;
  • Een eigen werkplek in een doodleuk en springlevend museum in het centrum van Rotterdam;
  • Een origineel ‘Deutscher Meister’ tafelvoetbalspel in een sfeervolle kantine; koffie en thee in overvloed.

Solliciteren?

Graag ontvangen we voor 1 september 2022 je sollicitatie, voorzien van een curriculum vitae en motivatiebrief in PDF per e-mail aan Bram Langeveld, conservator: langeveld@hetnatuurhistorisch.nl. Zet ‘sollicitatie collectiebeheerder’ in de onderwerp-regel. We hanteren een vrij lange periode om te kunnen reageren in verband met de zomervakantie. We willen graag de gelegenheid geven aan alle geïnteresseerden om op deze inspirerende werkplek te solliciteren.

Tot slot

• Het sollicitatiegesprek zal in het museum plaatsvinden, in de tweede week van september.
  • Het Natuurhistorisch onderschrijft de Code Culturele Diversiteit. Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar de kandidaat die de diversiteit binnen het team versterkt.
  • Bij indiensttreding dient een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te worden overlegd.
  • Acquisitie naar aanleiding van deze vacature heeft geen zin. · Meer informatie? Bram Langeveld (conservator): langeveld@hetnatuurhistorisch.nl | 010-2660463