Museumcongres

© Tetsuro Miyazaki

Ons Museumcongres is een toonaangevende bijeenkomst voor directeuren en medewerkers uit de museumsector. Naast sterke (inter)nationale sprekers vinden er deelsessies plaats en zijn er beursstands.

In 2019 vond het Museumcongres op donderdag 3 oktober en de Museumkennisdag op vrijdag 4 oktober plaats op het Museumplein Limburg in Kerkrade. Het thema was: mensen en musea.

Museumcongres 2019

Op het Museumcongres 2019 in Kerkrade konden museumdirecteuren, -medewerkers en beslissers en financiers uit het culturele veld elkaar ontmoeten en kennis en kunde delen om zo samen verder te bouwen aan de hoge kwaliteit van de museumsector. Het centrale thema voor Museumcongres 2019 was Mensen en Musea. Onder de bezielende leiding van dagvoorzitter Aldith Hunkar betraden verschillende keynote speakers het podium om de aanwezigen te informeren en inspireren. Centraal stond de vraag: hoe zorgen we voor een blijvende binding van álle inwoners van ons land met museale collecties? Niemand uitgezonderd.
De keynote speakers waren: voorzitter Stichting M5 Tiana Wilhelm, vicepresident personeelszaken cabinepersoneel en piloten KLM Daan Nijssen, oprichter van The Black Archives Mitchell Esajas, directeur stichting Museumplein Limburg Hans Gubbels, directeur Stedelijk Museum Schiedam Deirdre Carasso en President en CEO COSI Columbus Frederic Bertley.

Dank aan iedereen die het Museumcongres en de Museumkennisdag 2019 tot een succes hebben gemaakt: van alle deelnemers, sprekers, beursstandhouders, medewerkers, leden van kerngroep en programmaraad tot aan de locatie. We kijken terug op twee mooie dagen.

Museumcongres 2018

Het centrale thema voor Museumcongres 2018 was diversiteit. Want we kijken niet alleen naar binnen, maar vooral ook naar buiten. Verschillende keynote speakers uit binnen- en buitenland, zoals Nynke Feenstra, onderzoeker aan Universiteit Leiden, Wayne Modest, Head of the Research Center for Material Culture en Rosie Stanbury, Head of Public Programmes van Wellcome Collection in Londen, zijn tijdens het 12e congres in Den Haag aan het woord geweest. Zij hebben antwoorden gegeven op de centrale vraag: hoe versterken we de binding van álle Nederlanders met museale collecties in Nederland?

Museumkennisdag

Voor museummedewerkers organiseert de Museumvereniging de Museumkennisdag met inspirerende sprekers en uitdagende expertmeetings. Of je nu tentoonstellingen samenstelt, de collectie beheert of de museumwinkel bestiert, op de Museumkennisdag is er voor elk wat wils. We ontvangen jaarlijks meer dan 450 museumprofessionals.

We helpen u graag verder

Video Aftermovie Museumcongres 2019