De kunst van het vragen

Wat kun je doen om je positie als vrager te verstevigen? Universiteit Utrecht biedt de leergang De kunst van het vragen aan als onderwijs voor culturele makers en culturele instellingen uit alle disciplines. Duik tijdens vier workshops in de mythes en mogelijkheden van het mecenaat. De VriendenLoterij maakt het financieel mogelijk voor developers en fondsenwervers die werkzaam zijn bij musea om deze cursus voor slechts 30 euro te volgen.

Mecenaat

Mecenaat, oftewel de steun van particuliere kunstliefhebbers aan makers en culturele instellingen, is al jaren maatschappelijk een hot topic. Toch weten culturele instellingen en makers hun gevers niet altijd vrijuit te benaderen. Wat zit in de weg? Dat zijn vaak de ideeën die kunstenaars en instellingen ontwikkelen over wat private steun voor hen kan zijn en kan doen.

Workshops

Tijdens de vier workshops zet hoogleraar Mecenaatstudies Helleke van den Braber (voor)oordelen over mecenaat in een wetenschappelijke context. Ze bespreekt samen met consultant culturele fondsenwerving Roos Ticheler en universitair docent Maaike van Leendert aan de hand van theoretische, historische én praktische inzichten wat ze betekenen, waar ze vandaan komen, welke consequenties ze hebben, en hoe makers en instellingen dit anno 2024 kunnen gebruiken om verder te komen in het mecenaat. De workshops bieden je gedegen, onderbouwde kennis en handvatten om bewuster en gerichter te werken aan een bloeiende vraagcultuur.

• Bijeenkomst 1: Mecenaat draait om meer dan geld. Over de geschiedenis van de kunstfinanciering
  • Bijeenkomst 2: Durf te vragen! – maar met wel argument? Over kunst en legitimatie
  • Bijeenkomst 3: Durf te vragen! – maar aan wie? Over het vinden en binden van gevers
  • Bijeenkomst 4: Echte kunst is autonoom. Over grenzen stellen in geefrelaties

Praktische informatie

Deelname aan de leergang kost 30 euro. De bijeenkomsten zijn interactief en vinden tussen 15 mei en 26 juni op vier woensdagavonden plaats op een sfeervolle universiteitslocatie in de binnenstad van Utrecht. Je kan ok online deelnemen. Voorafgaand aan elke bijeenkomst lever je een schriftelijke opdracht in. De leergang wordt afgesloten met een officieel UU-certificaat.

Aanmelden

Interesse? Er is veel belangstelling voor deze opleiding. Voor leden van de Museumvereniging zijn een beperkt aantal plekken gereserveerd. Vooraanmelding is mogelijk via het speciale aanmeldformulier, tot uiterlijk 1 februari 2024.

De kunst van het vragen

Workshop Circulaire Tentoonstellingen