In aanloop naar Museumweek 2024 deed de Museumvereniging een onderzoek onder het Nederlandse publiek naar de maatschappelijke impact van musea. Uit de resultaten blijkt onder andere dat 73% van de Nederlanders musea als onmisbaar ervaart en 85% van mening is dat musea van en voor ons allemaal zijn.

Onderzoek

Het onderzoek gaat ook dieper in op zaken zoals de reden waarom mensen naar musea gaan, de reisbereidheid en het belang van musea in hun leefomgeving. Daarnaast hebben we inzicht in het verschil tussen verschillende leeftijdscategorieën en wel/niet Museumkaarthouders. In twee recent gepubliceerde blogs bespreken we een aantal uitkomsten van het onderzoek.

Webinar

Tijdens dit webinar delen we alle resultaten uit het onderzoek en gaan we samen iets meer de diepte in. Het is een interactieve sessie met ruimte voor vragen en discussie. Het webinar is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in of voor een museum. Bij uitstek interessant voor PR-/communicatie-/marketingmedewerkers.

Vanwege het hoge aantal aanmeldingen, is de inschrijving gesloten. Laat hier je gegevens achter als je het webinar achteraf wil terugkijken.

Het onderzoek is in februari 2024 uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Validators. In het onderzoek zitten 1436 respondenten waarin rekening is gehouden met een goede representatie wat betreft demografie, leeftijd, arbeidssituatie, geslacht en opleiding. 86% van de respondenten was niet in het bezit van een Museumkaart. 75% was in de afgelopen twee jaar niet in het bezit van een Museumkaart.

Webinar: Onderzoek Maatschappelijke Impact van Musea

Workshop Circulaire Tentoonstellingen