Wat vindt het Nederlandse publiek nou écht van musea?

We waren benieuwd naar de maatschappelijke impact van musea en deden een groot onderzoek onder het Nederlandse publiek met onderzoeksbureau Validators. In dit blog bespreken we een aantal uitkomsten daarvan.

1436 respondenten uit alle windstreken, van uiteenlopende leeftijden (vanaf 18+), met verschillende opleidingsniveaus en uiteenlopende beroepen gingen in februari 2024 zitten voor onze vragenlijst. Goed om te weten dat 86 procent van hen geen Museumkaart heeft en 75 procent in de afgelopen twee jaar niet in bezit was van de kaart. Deze groep heeft ons onder meer inzicht gegeven in vrijetijdsbesteding, over hoe er naar musea gekeken wordt en waarom – en ook hóe en met wie – mensen naar het museum gaan.

Verrassend

Elitair, ouderwets en saai? Gelukkig zijn we van dat stoffige imago af. Woorden als ‘verrassend’ en ‘eigentijds’ scoorden daarentegen hoog (82% en 73%). Daarnaast ziet 73 procent musea zelfs als onmisbaar. Hier specifieker op ingezoomd, verschilt het per respondent wat-ie hiermee bedoelt. Voor de een is dat in zijn of haar eigen leven, de ander vindt het museum onmisbaar onderdeel van de stad. Ook kwam naar voren dat 65 procent trots is op de hoeveelheid musea in Nederland en 70 procent vindt het goed dat de overheid daar structureel aan meebetaalt.

Gespreksstof

Het museum wordt niet direct gezien als een plek om nieuwe mensen te ontmoeten. En eigenlijk bezoekt maar 14 procent een museum in z’n eentje. Meer dan de helft (52 procent) gaat samen met zijn of haar partner en 33 procent gaat meestal met een vriend of vriendin. Dat hangt sterk samen met dat musea een sociale rol hebben, mensen delen hun ervaringen graag ter plekke met familie of vrienden en het levert nieuwe gesprekstof op.

Perfect dagje uit

Nu we bovenstaande allemaal weten, verbaast het je waarschijnlijk niet dat maar liefst 76 procent het museum als een relevante bestemming voor een dagje uit ziet. De beweegredenen tonen veel overeenkomsten met ‘een stad bezoeken’, namelijk: ‘ontdekken’, ‘leren’ en ‘cultuur’. Het zijn vooral diegenen die op zoek zijn naar verdieping, inspiratie en – daar is-ie weer – gespreksstof.

Hier lees je meer over in het tweede blog over het publieksonderzoek.

Benieuwd naar nog meer resultaten uit het onderzoek?

Dinsdag 21 mei organiseren we van 10 – 11 uur een webinar waar we alle resultaten uit het onderzoek delen en samen iets meer de diepte in kunnen. Het is een interactieve sessie met ruimte voor vragen en discussie. Het webinar is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in of voor een museum. Bij uitstek interessant voor PR-/communicatie-/marketingmedewerkers.

De aanmeldingen zijn gesloten. Laat hier je gegevens achter als je het webinar achteraf wil terugkijken.