De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties is een wet die zzp’ers en hun opdrachtgevers duidelijkheid moet geven over de aard van hun arbeidsrelatie.

De wet is ingevoerd om misbruik van zzp-constructies tegen te gaan en de zzp’er te beschermen. Enerzijds door vooraf duidelijkheid te scheppen over de werkrelatie tussen een opdrachtgever en opdrachtnemer, anderzijds om schijnzelfstandigheid aan te pakken. Lijkt de aard van een zzp-constructie teveel op een relatie werkgever-werknemer dan moet de zzp’er door de werkgever in dienst worden genomen door middel van een arbeidscontract.

De wet DBA is op 1 januari 2016 in werking getreden. Maar de wet heeft in de praktijk niet de duidelijkheid gebracht die de bedenkers hadden gehoopt. Vandaar dat de wet op dit moment niet actief gehandhaafd wordt, ook al is hij wel gewoon in werking.

Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst actief handhaven op schijnzelfstandigheid. Als de Belastingdienst oordeelt dat de samenwerking met een zzp’er een dienstbetrekking is dan loopt de opdrachtgever risico op boetes en het alsnog afdragen van sociale premies en belastingen.

Voorbereiding

De belastingdienst heeft een online tool ontwikkeld ‘de bewustzijnsmonitor,’ een enquête die helpt het bewustzijn in kaart te brengen rondom de noodzakelijke acties die organisaties moeten nemen om zich voor te bereiden op het starten van de actieve handhaving door de Belastingdienst per 1 januari 2025.

De enquête is eenvoudig en anoniem in te vullen en neemt ongeveer tien minuten in beslag. De resultaten worden gebruikt om een beter beeld te krijgen van waar de sector staat en hoe we gezamenlijk kunnen voorbereiden op de afschaffing van het handhavingsmoratorium.

Modelovereenkomst

Op dit moment kunnen opdrachtgever en zzp’er nog een modelovereenkomst opstellen om hun arbeidsrelatie duidelijk te formuleren.

Voor de museumsector is er geen specifieke modelovereenkomst goedgekeurd. Voor een aantal andere sectoren wel.

Voor (museum)rondleiders is er wel een goedgekeurde modelovereenkomst beschikbaar.

Bronnen en doorverwijzingen