Na ruim een jaar luisteren, praten, schrijven en hard werken is het er: een gloednieuw handboek. Gemaakt voor en met medewerking van de museumsector. Samen brachten we alle wensen, behoeften en ideeën in kaart, en vertaalden we deze naar een nieuw handboek.

In het handboek staan algemene ‘typeringen’ beschreven die aangeven wat voor soort taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden men gebruikelijk op een bepaald niveau kan verwachten. Met dit nieuwe systeem kunnen musea objectief vaststellen welke zwaarte een functie heeft en welke salarisschaal daarbij hoort.

Wat is een Handboek functie-indeling?

Het handboek is een waarderingsinstrument. Hiermee kunnen musea objectief vaststellen welke functie-indeling (functiezwaarte) iemand heeft en welk schaalniveau daarbij hoort. Wel zo eerlijk en transparant.

Waarom een nieuw handboek?

Het vorige handboek was aan vernieuwing toe. Steeds meer musea kregen behoefte aan een handboek dat past bij de eisen van deze tijd. Aan heldere en werkbare regels die elk museum, groot en klein, kan toepassen.

Het nieuwe handboek maakt functie-indeling voor musea duidelijker en flexibeler.
Gea Wold, Senior Beleidsadviseur Werkgeverszaken

Het nieuwe handboek is:

• Overzichtelijk
  • Transparant en uitlegbaar
  • Toekomstbestendig
  • Geschikt voor maatwerk
  • Bruikbaar voor alle musea

Wie hebben er meegedacht?

De Museumvereniging heeft voor dit project adviesbureau Leeuwendaal ingeschakeld en een werkgroep samengesteld met daarin een goede afspiegeling van de museumsector. Ook hebben we bij verschillende musea informatie opgehaald en hebben we samengewerkt met de vakbonden. In totaal hebben ruim 20 musea een bijdrage geleverd aan het nieuwe handboek.

Heb je vragen over het Handboek functie-indeling? Dan kun je terecht bij de HR-medewerkers van jouw museum.

HR-medewerkers kunnen op deze pagina een communicatiepakket downloaden. Hierin zitten verschillende hulpmiddelen om de implementatie van het handboek zo soepel mogelijk te laten verlopen: een stappenplan, een FAQ voor medewerkers, een voorbeeldmail en spelregels.

Heb je interesse in een FAQ voor HR medewerkers? Neem dan contact op met Gea Wold.

Het nieuwe handboek bekijken

Je kunt het Handboek functie-indeling vinden via onderstaande links:

Bijlage III: Overzicht van waarderingen (opvraagbaar)

Meer informatie over het Handboek functie-indeling:

Trainingen

Binnen onze vastgestelde spelregels voor het nieuwe Handboek functie-indeling is besloten de kwaliteit van het handboek te borgen door alleen gekwalificeerde gebruikers indelingsadviezen te laten afgeven. Een gekwalificeerde gebruiker is in het bezit van een certificaat van deelname aan de training Toepassing Handboek functie-indeling.

Bij de start van het implementatietraject, de omzetting van jullie huidige functiegebouw naar de indeling in het nieuwe Handboek functie-indeling, vind je hieronder de eerste momenten waarop aan een training kan worden deelgenomen. In het nieuwe jaar volgen er nog een aantal momenten, die we op deze pagina zullen delen. De musea die aangesloten zijn bij de cao van de Museumvereniging en daarom verplicht zijn de omzetting te gaan realiseren, krijgen voorrang tijdens de inschrijvingen. Voor andere, niet aangesloten Musea die belangstelling hebben om gebruik te gaan maken van het nieuwe Handboek functie-indeling, worden aparte momenten georganiseerd.

De data voor de trainingen in het vierde kwartaal zijn:

• Maandag 21 oktober 2024
  • Donderdag 7 november 2024
  • Dinsdag 10 december 2024

De trainingen zijn kosteloos voor de bij de cao aangesloten musea en worden gegeven tussen 9:30 en 16 uur, op locatie bij Leeuwendaal, Winthontlaan 1 in Utrecht. De trainers zijn adviseurs van Leeuwendaal. Voor koffie, thee en een lunch zal worden gezorgd. Je kunt je opgeven door te mailen naar organiseren@leeuwendaal.nl, met vermelding van het museum en de namen van de deelnemers, inclusief een e-mailadres en telefoonnummer. Per museum is er plek voor maximaal twee personen.

Je ontvangt een bevestiging van je inschrijving en een routebeschrijving naar de trainingslocatie. Na afloop van de training zal het projectbureau van Leeuwendaal een certificaat van deelname opmaken en toesturen.

De Museumvereniging wenst iedereen veel succes!