Welk museum heeft het meest innovatieve publieksprogramma voor kinderen t/m 12 jaar en wordt winnaar van de Museumkids Award 2024? Met deze prijs stimuleren we bijzondere initiatieven voor de jongste generatie museumliefhebbers.

Genomineerden

Er hebben zich 49 musea aangemeld voor deze eerste editie van de Museumkids Award. De jury was zeer enthousiast over het aantal inzendingen en de hoge kwaliteit van het aanbod voor de jongste museumliefhebbers. Uit alle aanmeldingen heeft de vakjury 6 projecten genomineerd die het hoogst scoren op innovatie. Deze 6 projecten zijn nog in de running voor de prijs.

De genomineerde musea krijgen tijdens een presentatieronde de kans om hun project toe te lichten aan de jury. Hierna zullen er drie finalisten worden geselecteerd, die de jury samen met vertegenwoordigers van de doelgroep zal bezoeken. Het winnende museum wordt bekendgemaakt tijdens het Museumcongres op 14 november én gevraagd om komend jaar samen met de Museumvereniging een Kennisdag te organiseren voor alle museummedewerkers.

Benieuwd naar de 6 genomineerde musea? We hebben ze op een rij gezet in alfabetische volgorde:

• Amsterdam Museum – Het ELJA Kindermuseumlab
  • Museum van de Geest in Haarlem/Amsterdam – Jeugd: “Maak je eigen gebruiksaanwijzing!”
  • Nationaal Monument Oranjehotel in Den Haag – Oranjehotel Junior
  • Oyfo Techniekmuseum in Hengelo – Monofoon
  • Groninger Museum – Kinderbiënnale A Better Place
  • Wereldmuseum Amsterdam – Martial Arts

Ontmoet de jury

Belangrijke data

Tijdens het proces van de Museumkids Award 2024 zijn er een aantal belangrijke data, noteer ze alvast in je agenda.