Musea en digitalisering: het laatste nieuws

We leven in een steeds meer digitaal georiënteerde wereld waarin alles op ieder moment beschikbaar is. Ook in de museumsector zijn er veel ontwikkelingen op dit gebied. We zetten de belangrijkste updates op een rijtje.

Meld je aan voor de digitally ambitious

De digitally ambitious worden de oren en ogen van de Museumvereniging met betrekking tot de digitale transformatie van de sector. Dit nieuwe kennispartnerschap gaat de Museumagenda Digitale Transformatie – opgesteld door de werkgroep Digitalisering & Innovatie – waarborgen. Wil jij musea helpen ons erfgoed te blijven delen en verrijken in een snel veranderende digitale wereld? Stuur een mail naar abeijersbergen@museumvereniging.nl en word onze kennispartner op het gebied van digitale transformatie!

Publieksdata in de cultuursector op de EU-agenda

Digitale transformatie en in het bijzonder het belang van publieksdata zijn in de afgelopen maanden, tijdens het voorzitterschap van België, stevig op de EU-agenda gezet. “We zijn daar als Taskforce Publieksdata ontzettend blij mee. Samen met het ministerie van OCW hebben we ons hier sterk voor gemaakt”, zegt Maaike Verberk, directeur van DEN en voorzitter van de Taskforce.

Werkgroep Digitalisering & Innovatie

De Museumvereniging initieert verschillende werkgroepen om bij te dragen aan één van de vijf speerpunten die de museumsector als geheel versterken en toekomstbestendig maken. De werkgroep Digitalisering & Innovatie brengt in kaart wat de digitale transformatie betekent en welke thema’s de museumsector de komende 3 jaar moet op- en aanpakken.

Datawerkplaatsen

Netwerk Digitaal Erfgoed is gestart met verschillende datawerkplaatsen om je erfgoedinformatie tot een hoger niveau te tiller. De ondersteuning biedt een breed scala aan diensten: van het analyseren van de mate van vervuiling tot het vervangen van je eigen trefwoorden door termen die verbinding met andere collecties mogelijk maken. Dit alles wordt in de bredere context geplaatst: wie wil je bereiken met je digitale collectie?

Weerstand bij digitalisering

Welke weerstand kun je tegenkomen bij het digitaliseren, ontsluiten en presenteren van je collectie? En nog belangrijker: hoe kun je deze weerstand, bijvoorbeeld bij collega-vrijwilligers en bestuur, wegnemen? Oftewel: welke beren kom jij op je weg tegen en hoe kun je ze omarmen? Bekijk het in onderstaande video.

Tools

CyberVeilig Check

Uit een onderzoek van DEN in 2023 bleek dat 3 op de 10 culturele organisaties de afgelopen 3 jaar te maken hebben gehad met een cyberincident. De CyberVeilig Check voor culturele instellingen helpt je door middel van een actielijst met begrijpelijke instructies om -vandaag nog- je basisbeveiliging op orde te brengen. Dus, ga vandaag nog aan de slag en kijk snel waar de basisbeveiliging van jouw museum beter kan.

Online Museumplatform

Frans Hals Museum en Teylers Museum werken samen aan een Online Museumplatform. Dit platform stelt musea in staat een website te creëren en te onderhouden, en is ontstaan vanuit het besef dat museum websites vrijwel dezelfde functionaliteiten hebben en dezelfde interactiepatronen kennen.

Museum Financieringswijzer

Verdwaald geraakt in het financieringsmoeras? Je bent niet de enige die tegen moeilijkheden aanloopt in de zoektocht naar een geschikte financiering. De Museum Financieringswijzer helpt je bij het vinden van relevante subsidies en leningen voor jouw museum. Op basis van jouw ambitie, locatie en situatie vind je een overzicht van actuele en aankomende financieringsmogelijkheden op het gebied van digitalisering en duurzaamheid.

Stappenplan: publieksdata in de cultuursector

Waarom is het gebruik van publieksdata belangrijk? En hoe ontwikkel je een beleid rondom publieksdata? Deze twee vragen staan centraal in het Stappenplan: publieksdata in de cultuursector van DEN. Stap voor stap doe je nieuwe inzichten op om jouw publiek te vinden, boeien en binden.

Digitale Transformatie Scan

De cultuursector is in ontwikkeling, namelijk in digitale ontwikkeling. Als bestuurder of manager van een culturele organisatie word je continu uitgedaagd om digitale transformatie hoog op de agenda te zetten. Waar staat jouw museum in dit proces? En welke concrete stappen kun je nemen? Doe de Digitale Transformatie Scan om het uit te vinden.

Zo ga je om met auteursrechten

Als je werken van anderen wilt delen, heb je te maken met auteursrechten. Bijvoorbeeld bij het ontsluiten van (digitale) collecties. Weet jij met welke rechten je te maken hebt?

AI

Aanbevelingen voor AI in musea

NEMO heeft drie aanbevelingen gepubliceerd over de ontwikkeling van AI in de museumsector. De aanbevelingen werden besproken en gepresenteerd aan beleidsmakers tijdens een internationale conferentie in Brussel op 20 maart.

AI-wet aangenomen door Europees Parlement

Met de goedkeuring van de AI-wet op 13 maart 2024 heeft het Europees Parlement ‘s werelds eerste alomvattende regeling voor AI aangenomen. Drie jaar nadat de Europese Commissie in 2021 haar eerste voorstel presenteerde, treedt de wet later dit voorjaar in werking.

Tips

Wet- en regelgeving

In onze kennisbank houden we een overzicht bij van alle belangrijke wet- en regelgeving voor musea op het gebied van digitalisering.

Podcast Cultuurshift

Cultuurshift is een inspirerende podcast vanuit DEN voor cultuurprofessionals over digitale transformatie. Want elke dag is een nieuwe kans voor verandering.

AI Archiefcollecties

Het team ‘Archival Images of AI’, ondersteund door EuropeanaTech, nodigt je uit voor een interactieve online sessie op 10 juli om te onderzoeken hoe we archiefcollecties kunnen hergebruiken om nieuwe beelden te creëren die AI afbeelden.

De Basis op Orde: Je Collectieplan en Informatieplan

Als erfgoedorganisatie ben je erop gericht om verhalen en objecten uit het verleden, door te geven aan volgende generaties. Hiervoor heb je vaak een collectie, zowel fysiek als digitaal. Het collectieplan en het informatieplan vormen de basis van je (digitale) collectie. In deze tweedaagse cursus (26 augustus + 10 september) ga je aan de slag met het opstellen (of vernieuwen) van deze plannen.