Nieuwe museumdefinitie is een feit

Nieuws | 24 aug. 2022

Een meerderheid van 92,4% van de ICOM leden heeft zojuist ingestemd met de nieuwe museumdefinitie waar de afgelopen jaren intensief aan is gewerkt. Er was behoefte aan herziening van de definitie die recht doet aan de maatschappelijke waarde die musea creëren in deze tijd.

Het is een flinke uitdaging geweest om te komen tot een definitie die recht doet aan de grote diversiteit van musea, de verschillende perspectieven en de context waarin ze opereren wereldwijd. Er is gezocht naar dat wat verbindt in al deze verscheidenheid, een common ground. Musea spreken tegelijkertijd uit dat de definitie een basis biedt voor grotere ambities.

De nieuwe definitie luidt als volgt: “A museum is a not-for-profit, permanent institution in the service of society that researches, collects, conserves, interprets and exhibits tangible and intangible heritage. Open to the public, accessible and inclusive, museums foster diversity and sustainability. They operate and communicate ethically, professionally and with the participation of communities, offering varied experiences for education, enjoyment, reflection and knowledge sharing.

Museumcongres 2022

De dialoog over de gevolgen en mogelijkheden die deze definitie biedt, starten we tijdens het Museumcongres 2022. Ook over de vertaling voor Nederland gaan we samen met ICOM en de Nederlandse musea in gesprek. Het Museumcongres 2022 vindt plaats op 6 en 7 oktober in Rotterdam.

Voor meer informatie en kaarten verwijzen we je door naar: www.museumcongres2022.nl