Nieuwe Europese wetgeving maakt digitale toegankelijkheid verplicht voor bedrijven. Sinds 28 juni 2025 is het officieel: de European Accessibility Act (EAA) is van kracht. Deze Europese wet verplicht bedrijven die digitale producten of diensten aan consumenten aanbieden om die toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Dit zorgt ervoor dat toegankelijkheid vanaf het begin deel uitmaakt van het ontwerpproces, in plaats van achteraf te worden toegevoegd, wat vaak duurder en minder effectief is. 

De wet geldt in alle EU-lidstaten, waaronder Nederland, en heeft directe gevolgen voor ondernemers in veel sectoren. Dit betekent dat musea hun onlinediensten, zoals ticketverkoop, het reserveren van rondleidingen of lidmaatschappen voor museumvrienden via de website of app, toegankelijk moeten maken voor iedereen. Ook een museumwebshop valt hieronder. Kijk niet alleen naar de ticketpagina’s, maar neem de hele website onder de loep. Bezoekers kijken namelijk vaak eerst even rond op de site voordat ze iets kopen. 

Op de website van DEN vind je een handig stappenplan om te starten met het digitaal toegankelijk maken van je website.

Wat houdt de wet in? 

De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn internationale richtlijnen voor digitale toegankelijkheid, ontwikkeld door het World Wide Web Consortium.  

Er zijn momenteel drie versies van deze richtlijnen: 

  • WCAG 2.0 
  • WCAG 2.1 
  • WCAG 2.2 

De WCAG 2.2 bestaat uit drie lagen: 4 principes, 13 richtlijnen en 86 succescriteria 

De richtlijnen zijn gebaseerd op vier fundamentele principes. Een toegankelijke website is: 

  1. Waarneembaar (Ondertitels voor doven en slechthorenden – live
  1. Bedienbaar (Sleepbewegingen) 
  1. Begrijpelijk (Toegankelijke authenticatie
  1. Robuust  

Elk principe bevat richtlijnen die verder worden uitgewerkt in zogeheten succescriteria. In totaal zijn er 13 richtlijnen, met samen 86 succescriteria verdeeld over drie niveaus van conformiteit: 

  • Niveau A (minimumniveau) 
  • Niveau AA (standaardniveau) 
  • Niveau AAA (hoogste niveau) 

Sinds 28 juni 2025 is het WCAG 2.1 niveau AA wettelijk verplicht. Dit omvat 55 succescriteria, zoals ondertiteling voor video’s en voldoende contrast tussen tekst en achtergrond. 

Een website of digitale inhoud die voldoet aan niveau AA voldoet niet alleen aan de basisnormen, maar ook aan meer geavanceerde toegankelijkheidseisen. Bijvoorbeeld het verbeteren van de kleurcontrasten op de website, het verstrekken van aanpasbare tekstgrootten en het verminderen van afleidende bewegingen op de pagina’s. 

Welke statussen zijn er? 

Een website of app kan status A, B, C, D of E krijgen. De status hangt af van wat je invult bij de invulassistent. Als je alles hebt ingevuld, krijg je automatisch een status. Websites en apps zonder verklaring staan in het Dashboard DigiToegankelijk met status E. 

Waarom moet jouw museumwebsite hieraan voldoen? 

De EAA is bedoeld om digitale drempels weg te nemen en verplicht bedrijven om werk te maken van toegankelijkheid. Het is ook een kans: je vergroot je bereik, voorkomt uitsluiting en bouwt mee aan een toegankelijke en inclusieve samenleving. Naast de wettelijke verplichting, draagt digitale toegankelijkheid bij aan gelijke kansen voor iedereen. 1 op 4 volwassenen in de EU heeft een beperking. Digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat de autonomie bij de bezoeker blijft – en dat loont. 

Gemeentelijke musea

Gemeentelijke musea vallen doorgaans onder de verantwoordelijkheid van de gemeente en dienen daarom te voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid (WCAG 2.1, niveau AA). 

Via het DigiToegankelijk-dashboard kun je zien welke gemeentelijke websites momenteel aan deze eisen voldoen. 

Toezichthouders EAA in Nederland – Wie controleert de naleving? 

De European Accessibility Act is in Nederland verwerkt via aanpassingen in bestaande wetten, zoals de Warenwet, het Burgerlijk Wetboek en de Telecommunicatiewet. Toezicht op naleving ligt bij de bestaande toezichthouders, afhankelijk van het type dienst of product. Zo houdt de Autoriteit Financiële Markten toezicht op bankdiensten, de Autoriteit Consument en Markt op e-handelsdiensten, en de Rijksdienst voor Digitale Infrastructuur (RDI) op relevante producten zoals betaalterminals, modems en selfservice-apparaten.

Uitzonderingen 

  • Dienstverleningscontracten die voor 28 juni 2025 zijn afgesloten, mogen zonder wijzigingen doorlopen. Dit mag tot uiterlijk 28 juni 2030, tenzij het contract eerder afloopt. 
  • De richtlijn geldt niet voor ondernemingen met minder dan 10 medewerkers en die minder dan 2 miljoen euro omzet hebben. De richtlijn geldt ook niet voor de dienstverlening van business-to-business. 

Ga je op of na 28 juni 2025 live met je webshop, of voer je een grondige vernieuwing door? Dan moet je webshop vanaf dat moment meteen voldoen aan de regels voor digitale toegankelijkheid (zoals WCAG 2.1, niveau A en AA). Heb je al een webshop die online staat?Dan heb je wat meer tijd: je hoeft nog niet direct aan alle eisen te voldoen. Maar verandert er iets groots – bijvoorbeeld een nieuw ontwerp, een overstap naar een ander platform of een aangepaste structuur – dan vervalt die extra tijd. Je webshop moet dan alsnog direct voldoen aan de wettelijke toegankelijkheidseisen.  

Tips 

  • Laat experts en gebruikers met assistieve technologieën (bijv. screenreaders) de site beoordelen om gebruiksknelpunten te identificeren.
  • Vraag een officiële toegankelijkheidsverklaring en stel periodieke controles in om blijvend te voldoen aan WCAGnormen.