De Museumkids Award -een initiatief van de Museumvereniging- is dit jaar geheel vernieuwd. Een professionele vakjury kiest het meest bijzondere en innovatieve publieksprogramma voor kinderen t/m 12 jaar in een museum. De winnaar ontvangt € 20.000 voor de verdere ontwikkeling van hun jeugdprogrammering. Met deze prijs stimuleren we bijzondere initiatieven voor de jongste generatie museumliefhebbers. De Museumkids Award wordt uitgereikt tijdens het Museumcongres dat plaatsvindt op donderdag 14 november in theater en concertgebouw Musis in Arnhem.

En de finalisten zijn

Na een spannende ronde waarin de zes genomineerde musea hun projecten presenteerden, heeft de jury drie finalisten geselecteerd. De drie museumprojecten die kans maken op de prijs van € 20.000 zijn (op alfabetische volgorde):

• Amsterdam Museum, met het ELJA Kindermuseumlab;
  • Groninger Museum met de Kinderbiënnale A Better Place en
  • Wereldmuseum Amsterdam met Martial Arts.

Vakjury

Dit jaar kiest een vakjury voor het eerst de winnaar van de Museumkids Award. Voor deze editie hebben zich maar liefst 49 musea aangemeld. Uit de aanmeldingen heeft de jury eerst een longlist samengesteld van zes musea. Uit deze longlist zijn nu de drie finalisten geselecteerd.

Eind oktober bezoekt de vakjury, samen met vertegenwoordigers van de doelgroep, de drie finalisten. De winnaar wordt tijdens het Museumcongres op 14 november bekend gemaakt én zal komend jaar samen met de Museumvereniging een Kennisdag organiseren voor alle museummedewerkers.

De vakjury bestaat uit: Voorzitter GerdaLentenHavertong (zangeres, actrice en afgestudeerd pedagoge), Marjolein van Breemen (directeur museum Naturalis Biodiversity Center), Sanne Scholten (directeur PO-Raad), Jazzy Taihuttu (medewerker onderwijs Stedelijk Museum Amsterdam en finalist Museumtalentprijs 2023) en Cora Posthumus (Leraar van het jaar 2023 Primair Onderwijs).