Publiekscommunicatie

Met de Museumkaart en museum.nl inspireert en activeert de Museumvereniging actief nieuwe en bestaande museumliefhebbers en creëert zo een duurzame relatie met het publiek.

Breed publiek

Het museum is van en voor iedereen, daarom is het de doelstelling van alle communicatieactiviteiten een breed publiek te bereiken met het rijke aanbod van de museumsector. Door de focus op de grote variatie in aanbod en locatie van de musea bereiken we de verschillende doelgroepen met aanbod dat aansluit op hun persoonlijke wensen en behoeften.

Onbeperkt naar het museum met de Museumkaart

De Museumkaart is de afzender van alle communicatie en fungeert als aanjager en inspirator van de sector. De Museumkaart is een sterk merk met een onderscheidende persoonlijkheid en een heldere toegevoegde waarde. Met de Museumkaart draagt de Museumvereniging concreet bij aan het toegankelijk maken van de museumsector, bezoek stimuleren en de financiële positie versterken van individuele musea en de sector als geheel.

De museumagenda van Nederland

Met museum.nl biedt de Museumvereniging een platform voor iedereen die wil weten wat er allemaal te zien, doen en ervaren is in het museum. Met jaarlijks meer dan 3500 unieke activiteiten van ruim 500 musea is museum.nl een steeds waardevoller platform voor musea en museumliefhebbers. De nieuwsbrief van museum.nl bereikt elke maand meer dan een miljoen lezers met het actuele aanbod, bijzondere activiteiten en exclusieve aanbiedingen voor Museumkaarthouders.

Aanjager van musea en museumliefhebbers

Met bijna 1,5 miljoen kaarthouders en jaarlijks meer dan 4,5 miljoen bezoekers op museum.nl biedt de Museumvereniging een sterk groeiend platform voor het aanbod van de museumsector. Met een eenduidige communicatiestrategie, gericht op zichtbaarheid van het aanbod en verbinding met het publiek draagt de communicatie-inzet structureel bij aan het versterken van de relatie tussen musea en bezoekers. Met bijzondere activiteiten als de jaarlijkse Museumweek en het gezinslabel Museumkids is er extra aandacht voor de relatie met Museumkaarthouders en museumliefhebbers van alle leeftijden.