In november 2024 zijn we kleinschalig gestart met de introductie van de digitale Museumkaart. Deze biedt dezelfde voordelen als het fysieke pasje: toegang tot het museum.

Belangrijke aandachtspunten voor musea

  • Het aantal bezoekers met een digitale Museumkaart zal in 2025 sterk toenemen. Vanaf 25 maart is de digitale Museumkaart online te koop en kan men bij het registreren van een tijdelijke of cadeaukaart kiezen tussen een digitale of een fysieke Museumkaart. De landelijke campagne start medio mei.
  • Bij gebruikers van een digitale Museumkaart is de fysieke Museumkaart niet meer geldig. Je moet kiezen voor één soort Museumkaart: digitaal óf fysiek.
  • Iemand kan meerdere geldige Museumkaarten in de app hebben, bijvoorbeeld die van henzelf en de kinderen.
  • We zien dat het scannen bij de meeste musea voorspoedig verloopt, in enkele gevallen gaat het minder goed. Incidenteel lukt het niet om een digitale Museumkaart te scannen. We zijn druk bezig om deze kinderziektes uit het systeem te filteren maar de oorzaken kunnen op meerdere plekken zitten.
  • We vragen musea om tijdens deze eerste periode van overgang coulant om te gaan met digitale Museumkaarten die niet goed scannen. Het verzoek is om de bezoeker toegang te verlenen, de foutmelding en het kaartnummer te registreren en deze aan ons te melden via museumkaart@museumvereniging.nl.
  • Dit uiteraard pas na de gebruikelijke controles zoals: aanwezigheid digitale Museumkaart met barcode in app, mogelijkheid tot uitvergroten profielfoto en geldigheid kaart via museumkaart.nl/geldigheid.  

Veelgestelde vragen

  • Hoe ziet de digitale Museumkaart eruit?
  • Werkt de digitale Museumkaart met mijn scanner?

    Ja. Check bij jullie kassaleverancier wie hier wat voor moet inregelen. Dit wisselt per museum.

  • Hoe controleer je een digitale Museumkaart?

    Deze scant net zoals een fysieke Museumkaart. Voor extra controle kun je vragen of een bezoeker de profielfoto wil aanklikken en tonen. Deze wordt dan uitvergroot en daarmee kun je checken of de kaart daadwerkelijk is van degene die hem laat zien.   

  • Wat als de profielfoto niet past bij degene die de digitale kaart aanbiedt?

    Dit werkt hetzelfde als bij de fysieke kaart: toegang weigeren.

  • Wat kan ik doen als er bezoekers bij de kassa komen met een Museumkaart die een foutcode geeft bij het scannen?

    Als de kaart niet scant dan is er iets aan de hand. Dit kan zijn dat de kaart verlopen is of is omgezet naar een digitale kaart. Om dit op te lossen moet de klant contact opnemen met de klantenservice. Een niet werkende Museumkaart geeft geen recht op toegang tot het museum.

  • Wat zeg je tegen een klant die een digitale Museumkaart wil ontvangen? 

    Een digitale Museumkaart is online te koop (https://www.museum.nl/nl/bestel/opties). Via de Mijn Museumkaart omgeving kan een huidige kaarthouder de fysieke kaart omzetten naar een digitale.

  • Wat is het voordeel van de digitale Museumkaart? 

    Minder plastic, minder verzendkosten van brieven en enveloppen. Met de digitale Museumkaart is er meer mogelijkheid tot personaliseren én heb je altijd een actieve Museumkaart op zak. 

  • Hoe is de vergoeding van het bezoek met een digitale Museumkaart geregeld? 

    De vergoeding is hetzelfde als een bezoek met een fysieke Museumkaart. 

  • Waar vind ik de Museumkaart app?

    Je vind de Museumkaart app in de Apple App Store en de Google Play Store, zie ook de uitlegpagina https://www.museum.nl/nl/zo-werkt-de-digitale-museumkaart.

  • Wat gebeurt er met de tijdelijke Museumkaart, de POS kaart na introductie van de digitale Museumkaart?

    De tijdelijke Museumkaart blijft voorlopig te koop. Niet elke klant zal een digitale Museumkaart willen. Het voordeel van de digitale kaart kan zijn dat deze direct onbeperkt geldig is terwijl de tijdelijke fysieke Museumkaart nog online geregistreerd moet worden en pas na enkele dagen aan huis geleverd wordt. In de tussentijd kunnen met de tijdelijke kaart max. 5 bezoeken worden afgelegd.

  • Hoe zie je als medewerker het verschil tussen een screenshot en de digitale kaart?

    Een screenshot van de digitale kaart is in de app onmogelijk te maken. De digitale kaart heeft een dynamische barcode: deze ververst elke 20 seconden. En er loopt een groen bewegend lijntje om de barcode.

  • Waarom is mijn fysieke pas niet meer geldig als ik mijn Museumkaart digitaal heb gemaakt?


    De Museumkaart is een persoonlijke kaart en als er meer dan één in omloop is, is het risico op uitlenen groter.

  • Waarom kan ik de Museumkaart van mijn kind niet op de telefoon van beide ouders zetten?

    Dat is nu nog niet mogelijk. We gaan dit wel mogelijk maken voor kinderen tot en met 12 jaar. We verwachten dit in de loop van 2025 uit te rollen. Tot die tijd is het advies voor kinderen onder de 12 jaar de Museumkaart niet te digitaliseren.

  • Wat kan ik doen als de barcode van de digitale kaart niet leesbaar is?

    Dit is een in de nieuwste app versie verholpen euvel. De kaarthouder moet de app via de appstore updaten. Is het probleem daarmee nog niet opgelost dan moet men contact met de klantenservice opnemen.