Museumkids

Als Museumverenging beginnen we steeds weer bij de jongste jeugd. Zo kunnen kinderen op het online platform museumkids.nl van de vereniging op speelse wijze in aanraking komen met de verschillende musea in Nederland. Met als doel: kinderen interesseren voor musea en bezoek te stimuleren.

Museumkids

Meer waardering voor museale collecties begint bij de jongere generaties: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! Daarom is er het online platform van de Museumvereniging speciaal voor kinderen Museumkids.nl

Of een museum kidsproof is bepalen de museuminspecteurs: kinderen tot en met 12 jaar. Na een museumbezoek vullen deze kinderen een aantal open en gesloten vragen over het museum in. Alle inspecties bij elkaar geven inzicht in wat kinderen van het museum vinden en wat ze graag beter zouden zien. Ook geven de kinderen een cijfer aan het museum. Daarnaast kunnen zij op de website ideeën opdoen voor een museumbezoek met school of familie.

Kidsproof musea

Alle bij de Museumvereniging aangesloten musea die in de afgelopen inspectieperiode 60 of meer inspecties hebben ontvangen en daarbij van de kinderen een gemiddeld cijfer van  8 of hoger hebben behaald mogen zich Kidsproof noemen. Het museum met de hoogste gemiddelde score is de nationale winnaar. Daarnaast heeft iedere provincie een provinciewinnaar. Indien een provincie geen museum heeft met meer dan 60 inspecties dan krijgt het hoogst scorende museum een eervolle vermelding.

Inspectiejaar 2020

Het inspectiejaar 2020 is op 8 november 2019 van start gegaan. Aan het einde van dit wedstrijdjaar vindt in de tweede week van november de Museumkids Awards plaats. Met zowel de bekendmaking van de Kidsproof musea 2021 als de Museuminspecteur van het jaar.

Museumkidsweek

Meer waardering voor museale collecties begint bij de jongste generaties. Met de jaarlijkse Museumkidsweek proberen we kinderen te raken, te verrassen en te inspireren met speciale activiteiten door het hele land. Met ons aller museumschatten, met ons cultureel erfgoed; kortom met ons échte goud! De Museumkidsweek valt samen met de herstvakantie voor het primair onderwijs in Nederland.

Museumkidsweek