Status Open
Provincie Friesland
Kenmerken museum Stichting, ANBI Status

In het kort

Gebouweigenaren kunnen, met het Klimaat ontzorgingsprogramma van provincie Fryslân aan de slag, met het verduurzamen van hun gebouwen. Hiermee kunnen gebouweigenaren de energiekosten verlagen, bijdragen aan de totale afname van CO2 en daarmee meewerken aan een leefbare toekomst. Dit initiatief geldt voor kleine gebouwen met een maatschappelijk doel.

Belangrijke voorwaarden*

• Culturele ANBI
  • Maximaal 10 gebouwen in bezit

*Let op: dit is niet de volledige lijst aan voorwaarden. Ga naar de website voor een overzicht van alle voorwaarden voor deze financiering.

Goed om te weten

Verduurzaming van musea en monumenten is vaak complex. Dat komt o.a. omdat er rekening moet worden gehouden met vele facetten. Musea en monumenten zijn dus echt maatwerk. Samen met de koepelorganisaties Museumfederatie Fryslân, Monumentenwacht en Steunpunt Monumentenzorg Fryslân wordt er gezorgd voor maatwerk. Vanaf 1 januari 2023 komen ook religieuze of levensbeschouwelijke instellingen met maximaal tien gebouwen in eigendom in aanmerking voor kosteloze ondersteuning bij verduurzaming.

KlimOp helpt eigenaren van vastgoed verduurzamen. Ben je geen eigenaar, maar huur je een gebouw en wil je aan de slag met verduurzamen? Neem dan contact op met jouw verhuurder. Is dat de gemeente, dan kan je terecht bij de afdeling vastgoed van de provincie.

Vragen of meer informatie nodig?

Neem dan contact op via ons Klantcontact Centrum: 058 – 292 59 25 of klimop@fryslan.frl en vraag naar Gert-Jan Bouma (projectleider) of Herman Groenwold.