Status Open
Provincie Heel Nederland
Kenmerken museum Stichting

In het kort

De ISDE is een subsidieregeling die bedoeld is om zakelijke gebruikers te stimuleren te investeren in duurzame energieopwekking en energiebesparende maatregelen. Musea kunnen als non-profit organisaties de ISDE-subsidie aanvragen voor verschillende duurzame energieopwekkings- en energiebesparingsmaatregelen. Het doel van de regeling is om de CO2-uitstoot te verminderen en de energie-efficiëntie te verbeteren.

Belangrijke voorwaarden

Een belangrijke voorwaarde is dat je eerst de subsidie aanvraagt voordat je akkoord geeft op een offerte.

Goed om te weten

Vanaf 1 januari 2024 wordt de ISDE toegankelijker voor monumenten. Voor deze groep worden de minimale isolatiewaarden versoepeld en de subsidiebedragen aangepast. Vanwege de monumentale waarde kunnen veel eigenaren van monumenten geen HR++ glas of gevelisolatie toepassen. Ook hebben veel monumenten geen spouwmuur, wat isoleren ingewikkeld maakt. Door de voorwaarden te versoepelen, komt een groot aantal monumenteigenaren vanaf 2024 wel in aanmerking voor subsidie.

Vragen of meer informatie nodig?

Neem dan contact op met het RVO. Kies je voor contactformulier invullen? Kies dan voor de optie bedrijf, met het onderwerp duurzaam.