Status Gesloten
Monument Gemeentelijk, Provinciaal, Rijksmonument
Kenmerken museum Stichting

In het kort

Het Cultuurfonds is een landelijk opererend fonds dat zich inzet voor het behoud en de bevordering van cultureel erfgoed in Nederland. Verduurzaming is hier een belangrijk thema en projecten waar aandacht aan wordt besteed aan dit thema hebben bij het Cultuurfonds een streepje voor. Het kan dan gaan over verduurzaming als onderdeel van een restauratie. Het is vrije nieuwe tak van sport die nog volop in ontwikkeling is, dus een kennisproduct zou ook in aanmerking kunnen komen.

Belangrijke voorwaarden*

• De verduurzamingsmaatregelen moeten onderdeel zijn van een groter restauratieproject. Dus een aanvraag die alleen gericht is op verduurzamingsmaatregelen (bijvoorbeeld aanschaf van een warmtepomp, of zonneboiler) worden niet in behandeling genomen.
  • Het monument (of het landschap) heeft een aantoonbare bijzondere cultuurhistorische waarde en staat als monument geregistreerd
  • De aanvragers dienen een aantoonbaar draagvlak te hebben met een actieve achterban van leden, donateurs en vrijwilligers
  • De aanvrager is in het bezit van een stichting, vereniging of een kerkelijke organisatie die het beheer en behoud van het gebouw als doelstelling heeft

Voor een aanvraag voor historische buitenplaatsen en kastelen gelden aanvullende voorwaarden, zoals:

• De historische buitenplaats of het kasteel is in bezit van een stichting, een vereniging of een familie-B.V. die verbonden is aan de Natuurschoonwet
  • De aanvraag heeft betrekking op de restauratiekosten van een onderdeel van het monument, de historische tuin- of parkaanleg of een collectieonderdeel.

*Let op: dit is niet de volledige lijst aan voorwaarden. Ga naar de website voor een overzicht van alle voorwaarden voor deze financiering.

Goed om te weten

Er zijn meerdere deadlines voor aanvragen in 2024:

• 19 april 2024 (vergaderdatum 14 juni 2024)
  • 12 juli 2024 (vergaderdatum 6 september 2024)
  • 27 september 2024 (vergaderdatum 22 november 2024)

Vragen of meer informatie nodig?

Denk je erover na om een aanvraag te doen? Neem dan eerst even contact op met het fonds via monumentenzorg@cultuurfonds.nl. Voor meer informatie, neem dan contact op met Annemarie Willems (Adviseur Erfgoed): annemarie@cultuurfonds.nl

Wie gingen je voor?

Ontdek hoe musea, net als het jouwe, wegen bewandelden om financieringen te verwerven en subsidies te benutten. De voorbeelden belichten niet alleen de succesvolle financieringsinspanningen, maar biedt ook waardevolle inzichten en praktische tips die jouw instelling kunnen inspireren.