Status Open
Monument Gemeentelijk, Provinciaal, Rijksmonument
Eigenaar pand Museum zelf

In het kort

Een Duurzame Monumenten-Lening is een laagrentende lening die veelal wordt verstrekt aan een eigenaar van een rijksmonument die het pand wil verduurzamen. Eigenaren van gemeentelijke of provinciale monumenten kunnen soms ook in aanmerking komen. De lening is bedoelt voor energiebesparende maatregelen, zoals isolatie, het plaatsen van zonnepanelen of het verbeteren van de installaties. Het doel is om monumenten duurzamer te maken en het energieverbruik te verminderen. Voor het plaatsen van zonnepanelen op monumenten of in beschermde stads- en dorpsgezichten moet een vergunning aangevraagd worden. Neem contact op met jouw gemeente voor meer informatie.

Belangrijke voorwaarden*

• Het museum is gevestigd in een monumentaal pand
  • Het museum (/de aanvrager) is als stichting zelf eigenaar van een monumentaal pand. Het pand is dus niet in bezit van de overheid of een gelieerde instelling
  • De werkzaamheden zijn nog niet gestart

*Let op: dit is niet het volledige lijstje aan voorwaarden.

Vragen of meer informatie nodig?

Het is verstandig om vooraf met de betreffende regio accountmanager contact te hebben om na te gaan of en zo ja welke financiering van het Restauratiefonds beschikbaar is. Dit verschilt namelijk per monument en per provincie/stad.

Overzicht accountmanagers

Wie gingen je voor?

Ontdek hoe musea, net als het jouwe, wegen bewandelden om financieringen te verwerven en subsidies te benutten. De voorbeelden belichten niet alleen de succesvolle financieringsinspanningen, maar biedt ook waardevolle inzichten en praktische tips die jouw instelling kunnen inspireren.