Aan de vooravond van de Europese Parlementsverkiezingen organiseert Pakhuis de Zwijger in samenwerking met EUNIC NL een dag over Europa vanuit het perspectief van kunst en cultuur: het festival Europe’s Finest Hours. Als onderdeel van deze dag vindt de werksessie: Cultural Deal for Europe (CDEU) plaats. Het doel van CDEU is om cultuur in het hart van de politieke ambitie van Europese Unie te krijgen.

Inzoomen op Europa

De culturele en creatieve sector in Nederland heeft direct te maken met besluitvorming in Brussel. Denk bijvoorbeeld aan arbeidsomstandigheden en de New European Bauhaus beweging vanuit de Green Deal. Cultuurbeleid komt echter nauwelijks aan bod in discussies over de toekomst van ons continent. Zoals de CDEU vermeldt ‘Zonder oog voor cultuur staat de toekomst van Europa op het spel’. Tijd om daar verandering in te brengen!

Werksessie

Tijdens deze werksessie gaan we onder leiding van Lars Ebert, secretaris-generaal van Culture Action Europe, de Cultural Deal verder uitwerken om de oproepen nauwer te laten aansluiten bij de belangen van de Nederlandse culturele sector. Hierdoor weten Nederlandse beleidsmakers op Europees niveau waar ze op moeten inzetten om de culturele en creatieve sector in Nederland te versterken. De uitkomsten van de sessie worden gepresenteerd aan belangrijke stakeholders, zoals de Europarlementariërs die de volgende dag het Europese Parlement in worden gestemd.

De organisatie van de werksessie is in handen van het Europaplatform van Kunsten ’92, in samenwerking met European Culture Foundation en Culture Action Europe.

Werksessie Cultural Deal for Europe

Workshop Circulaire Tentoonstellingen