Blogs
De Museum Financieringswijzer

Subsidies, digitalisering, verduurzamen; we komen in de museumsector heel wat uitdagingen tegen. Daarom bespreken we elke maand een specifiek vraagstuk. In dit blog begeven we ons in het financieringsmoeras.

Aan de slag met duurzaamheid: 4 concrete tips

Tijdens de (online) Green Museum Summit 2024 spraken inspirerende sprekers van over de hele wereld. Dit artikel biedt vier concrete tips om zelf aan de slag te gaan met duurzaamheid.

Musea en duurzaamheid: het laatste nieuws

Er gebeurt véél op het vlak van duurzaamheid in de sector. Hoog tijd om een paar updates vanuit de Museumvereniging onder elkaar te zetten.

Data Museumweek 2024 bekend

Ook dit jaar nodigen we de 1,5 miljoen Museumkaarthouders uit om een ander kennis te laten maken met het museum en de Museumkaart. De periode van de Museumweek 2024 is vastgelegd op zaterdag 30 maart t/m vrijdag 5 april.

Brief aan de informateur in Den Haag

De Museumvereniging stuurde een brief aan informateur Ronald Plasterk namens werkgevers in de culturele en creatieve sector.

Persberichten
Musea populairder dan ooit bij Nederlands publiek

De Museumkaart was in 2023 goed voor 9,5 miljoen museumbezoeken bij de 472 aangesloten Nederlandse musea. Dit betekent dat bezoeken met een Museumkaart boven het niveau van voor corona zitten.

Voortgang herziening Handboek functie-indeling

De projectgroep Herziening Functiehandboek werkt aan de ontwikkeling van een toekomstbestendig functiehandboek dat toepasbaar is voor elk museum, groot en klein.

Subsidieregeling DUMAVA in april weer open

In het verlengde van de klimaatambities in het regeerakkoord, is afgelopen jaar € 150 miljoen beschikbaar gesteld voor de DUMAVA-regeling, ter verduurzaming van maatschappelijk vastgoed. Ook musea komen hiervoor in aanmerking.