Meld je aan voor de Museumtalentprijs

Tijdens het Museumcongres op 14 november wordt de Museumtalentprijs opnieuw toegekend aan een jonge professional in de sector. Stuur je nominatie in voor 20 september.

Nieuwe Museum cao

Op 25 juni 2024 hebben de cao-partijen een voorlopig akkoord bereikt over de verlenging van de huidige Museum cao. De werkgevers hebben inmiddels positief gereageerd op het bereikte resultaat. De vakbonden hebben tot 16 juli 2024 de tijd om het voor te leggen aan hun achterban.

Museumcongres 2024: Save the date & Open call

Op 14 november 2024 strijken we in Arnhem neer voor het jaarlijkse Museumcongres. Dit jaar staan we stil bij hoe we als musea vanuit solidariteit kunnen inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen en politieke verschuivingen.

SAN Accent & European Design Award

We vallen in de prijzen! De nieuwe visuele identiteit van Museumvereniging wint bij de European Design Awards én we ontvangen een SAN Accent in de categorie 'Smart Idea' voor de Museumweek campagne.

Verdieping
Uitgesproken: Musea in gesprek

De maatschappelijke druk op musea om zich uit te spreken over actuele maatschappelijke vraagstukken in de samenleving neemt steeds verder toe. Maar hoe en wanneer spreek je je als museum wel of juist niet uit? En kun je als brancheorganisatie stelling innemen over geopolitieke ontwikkelingen? Deze vragen waren de aanleiding voor Uitgesproken: Musea in gesprek. Een serie van 4 gesprekken met museumdirecteuren en leden van managementteams uit het hele land.

Sport, media, boeken, cultuur en horeca samen tegen hogere btw

Een brede coalitie vanuit sport, media, boeken, cultuur en horeca komt in het geweer tegen de btw-verhoging. Het nieuwe kabinet is van plan om in 2026 het btw-tarief voor cultuur, media, logies, boeken en sport te verhogen van 9% naar 21%. De deelnemende partijen vinden elkaar in de overtuiging dat deze grote lastenverzwaring álle Nederlanders gaat raken. Uiteenlopende organisaties waaronder NOC*NSF, de KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, Kunsten ‘92, NDP Nieuwsmedia en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek maken zich grote zorgen en starten daarom samen een campagne tegen hogere btw.

Verdieping
Interview Lotte de Jong, STUDIO &lotte

In deze reeks spreken we met inspirerende mensen en organisaties die zich inzetten voor duurzaamheid in de museumsector en die een bijdrage leveren aan ACTIE als Cultuur. We trappen af met Lotte de Jong van ruimtelijk ontwerpbureau STUDIO &lotte.

Eerste reactie op het hoofdlijnenakkoord

Donderdag 16 mei presenteerden de partijen PVV, NSC, BBB en VVD een hoofdlijnenakkoord. Ook de Museumvereniging heeft naar het coalitieakkoord gekeken om te onderzoeken wat dit betekent voor de museum- en cultuursector.