Meld je aan voor de zevende online expertmeeting door De Andere Helft, het kunsthistorisch platform dat onderzoek stimuleert naar de rol van vrouwelijke actoren – museumdirecteuren, conservatoren, kunsthistorici, mecenassen, verzamelaars, schenkers en legatoren – in de Nederlandse kunstwereld tussen 1780 en 1980.

De Andere Helft

De Andere Helft is een samenwerkingsverband sinds 2021 tussen het Rijksmuseum Amsterdam, het Stedelijk Museum Amsterdam, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, de Universiteit van Amsterdam en het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis in Den Haag. De bijeenkomst is online op vrijdag 19 januari 2024, van 10-12:30 uur.

Expertmeeting

Deze expertmeeting richt zich op onderzoek naar gender-gerelateerde uitdagingen binnen institutionele taken en praktijken in de 19e en 20e eeuw. Omdat de museumgeschiedenis de bijdragen van vrouwen nog vaak over het hoofd zien, is het cruciaal onderzoek naar de impact van vrouwelijke (assistent-)directeuren, -conservatoren en -onderzoekers in de kunstwereld te inventariseren en te delen. Er komen verschillende vrouwen aan bod die als directeur, conservator, onderzoeker of assistent actief waren in het West-Europese museale veld. Daarbij kijken we onder andere naar de moeilijkheden waarmee veel vrouwen in dit vakgebied te maken hadden. Tijdens de discussie bespreken we graag hoe we met archieven, literatuur en – mondelinge – geschiedenissen van vrouwelijke kunsthistorici en museumprofessionals kunnen omgaan.

Programma

• Welkom en introductie door Jenny Reynaerts (Rijksmuseum Amsterdam, voorzitter van het project Vrouwen van het Rijksmuseum)
  • Rachel Esner (Universiteit van Amsterdam). Ida Peelen – Beyond the Biography
  • Laia Anguix Vilches (Radboud Universiteit, Nijmegen). Women Managing Museums (1890s-1950s): A Trans-European History
  • Juno Schuijt (RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, Den Haag). The Recently Acquired Archives of Jo Zwartendijk, Assistant at Museum Boijmans Van Beuningen and Art Critic for NRC
  • Algemene discussie, gemodereerd door Jenny Reynaerts

Je kunt je aanmelden via onderstaande button. Voorafgaand aan de expertmeeting krijg je een Teams-link om deel te nemen.

Expertmeeting #7: Women Museum Professionals

Workshop Circulaire Tentoonstellingen