Over de werkgroep
De werkgroep Digitalisering & Innovatie stelt de Wegwijzer Digitalisering op, die in kaart brengt wat de digitale transformatie inhoudt voor kleine en middelkleine musea en welke thema’s de museumsector de komende drie jaar moet op- en aanpakken. Dit doet de werkgroep door het identificeren van (nieuwe) processen, taken en uitdagingen waarbij wordt samengewerkt en kennis gedeeld met een brede groep aan partners. De wegwijzer ondersteunt musea om het volledige potentieel van de digitale transformatie te benutten zodat ze verbonden blijven met het publiek van de toekomst.
Naar verwachting wordt de Wegwijzer Digitalisering begin 2025 opgeleverd.
Ben jij digitally ambitious?
Dan zoeken wij jou!
De digitally ambitious zijn nieuwe kennispartners binnen de Museumvereniging: de digitale “oren en ogen” van de museumsector. Je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, de nieuwste digitale technologieën en hebt een neus voor innovatie.
Deze kennispartners houden de Digitale Wegwijzer (lancering medio januari) samen met de Museumvereniging actueel en dragen zo een steentje bij aan een toekomstbestendige museumsector. Dankzij jou kunnen musea blijven doen waar ze goed in zijn: erfgoed delen. Ook in een snel veranderende wereld.
Hoe werkt het?
Het kennispartnerschap wordt voorgezeten door Aylin Beijersbergen, beleidsmedewerker Museumvereniging. De digitally ambitious communiceren via een nader te bepalen online platform om doorlopend in contact en op de hoogte te blijven. De voorzitter actualiseert de Digitale Wegwijzer, op basis van de updates die gedeeld worden in het online platform. Denk aan toevoegen van (inter)nationale en (sector overstijgende) best practices en hulpmiddelen. Eén keer per kwartaal worden de thema’s in de wegwijzer inhoudelijk bijgewerkt door afgevaardigden van de digitally ambitious. De werkgroep Digitalisering & Innovatie heeft een uitvoeringsagenda bij de wegwijzer opgesteld, die als basis dient voor de digitally ambitious.
Daarnaast faciliteert de Museumvereniging twee keer per jaar een digitally ambitious meet-up: een netwerkbijeenkomst voor de kennispartners met een inspirerend inhoudelijk programma.
Wie ben jij?
Je werkt in een museum of andere culturele instelling of bent juist werkzaam in de digitale sector.
Stap je in? Meld je via abeijersbergen@museumvereniging.nl en word onze digitale kennispartner!
Werkgroepleden
- Bert Mennings, Directeur Limburgs Museum Venlo, voorzitter
- Aylin Beijersbergen, Medewerker Strategie & Beleid Museumvereniging, secretaris
- Sandra Verdel, Senior Projectleider Programma’s, Het Scheepvaartmuseum Amsterdam
- Paul Stork, Zakelijk directeur Frans Hals Museum Haarlem
- Marco Streefkerk, Informatiemanager Anne Frankhuis en zelfstandig adviseur
- Chantal Perlee, Projectleider Digitale Innovatie Landhuis Amelisweerd & Centraal Museum Utrecht
Werkgroepen
In het meerjarenbeleidsplan van de Museumvereniging zijn vijf speerpunten geformuleerd. De werkgroepen werken aan een concrete opdracht die bijdraagt aan – één van – die speerpunten. Digitale transformatie is onderdeel van het speerpunt diverse sector: de zorg voor en omgang met kunst, cultuur en erfgoed is het fundament van een diverse museumsector. Dit betekent niet alleen dat er actief geïnvesteerd wordt in behoud, onderzoek en digitalisering van collecties (met daarbij nieuwe presentatievormen), maar ook dat een digitale strategie en businessmodel door alle lagen van het museum gedragen wordt. Zo kan de museumsector ons erfgoed blijven delen en verrijken en op de lange termijn dienen als spiegel van de samenleving.
De werkgroep leden zijn ambassadeurs en voorlopers. Zij proberen de rest van de sector in hun kielzog mee te nemen. De werkgroepen leveren een concreet product op. Dit kan bijvoorbeeld een advies zijn, een actieplan of een lobbyopdracht. De werkgroep leidt tot oplossingen én een plan van aanpak over hoe daar te komen.