Hoe beschermen we ons erfgoed in een steeds sneller veranderende wereld? Welke keuzes moeten we maken en hoe kunnen we juist gebruik maken van erfgoed om onze leefomgeving toekomstbestendig te maken? Over deze vragen en meer gaan we het hebben op de Erfgoeddag die dit jaar helemaal in het teken staat van duurzaamheid. Ga de dialoog aan en doe inspiratie op tijdens de Erfgoeddag op vrijdag 15 november in de Stadsgehoorzaal in Leiden.

Schrijf je in

Hoe kunnen we onze collecties beschermen tegen wateroverlast? Hoe verkleinen we de milieu-impact van digitaal erfgoed? Hoe gaan we om met verlies van erfgoed? En hoe nemen we iedereen binnen de organisatie mee in onvermijdelijke veranderingen?

Het klimaat verandert in razendsnel tempo en de gevolgen zijn duidelijk zichtbaar. Stijgende temperaturen, droogte en wateroverlast beïnvloeden onze leefomgeving en daarmee ons erfgoed. Ook sociale factoren, zoals vergrijzing en het verlies van specifieke kennis maken het bewaren van erfgoed moeilijker. Deze uitdagingen dwingen ons om niet alleen te denken over de praktische kanten van behoud, maar ook over wat we belangrijk vinden en hoe we onze verhalen kunnen blijven delen.

Tijdens de Erfgoeddag duiken we in verschillende kwesties rondom het thema duurzaamheid. We verkennen concrete stappen die we op elk niveau en voor verschillende vormen van erfgoed kunnen nemen en we ontdekken we hoe we verder kunnen kijken dan enkel behoud en hoe je erfgoed als middel kunt inzetten. Want juist deze duurzaamheidskwesties kunnen ruimte en kansen bieden voor nieuwe inzichten en initiatieven, zoals het meer verbinden van erfgoed met sociaal welzijn, het inzetten van jouw museumcollectie om mensen te activeren of het gebruik van ‘Groene Software’.

Erfgoeddag 2024: Verleden met visie
Leiderschap in Cultuur x Museumvereniging