Feestelijk moment met de bonden en werkgevers in het Rijksmuseum Amsterdam

Woensdagmiddag 4 september hebben musea, de vakbonden FNV, CNV, CMHF en Kunstenbond het cao-akkoord 2024-2026 officieel ondertekend in het Rijksmuseum. Namens de musea was directeur Vera Carasso van de Museumvereniging aanwezig, namens de vakbonden Jos Cohen en Lili Brouwer (FNV), Wim Wetzels en Rens van Hooghalem-Braam (CNV), Hugo Westerlaken (CMHF) en Pepijn ten Kate (Kunstenbond).

Directeur Museumvereniging Vera Carasso: “Het is heel belangrijk om samen met de bonden en werkgevers deze nieuwe Museum cao te vieren. Het is echt een positief en toekomstgericht akkoord geworden, en natuurlijk fantastisch dat we dat op deze prachtige plek, de Eregalerij van het Rijksmuseum Amsterdam, kunnen afsluiten.” Op 25 juni jl. bereikten alle partijen al overeenstemming en werden de resultaten in de branche bekend gemaakt. In het akkoord zijn de afspraken vastgelegd die gelden van 1 juli 2024 t/m 30 juni 2026.

De belangrijkste cao afspraken kort op een rij

Voor de museum cao met een looptijd van twee jaar is een structurele loonsverhoging afgesproken van:

• 5% per 1 juli 2024 en
  • 3,5% per 1 juli 2025

Ook zijn er verschillende procesafspraken gemaakt over onder meer het flexibiliseren van de feestdagen en de invoering van een Individueel Keuze Budget (IKB).

• Diversiteitsdagen; alle tweede Christelijke feestdagen plus Hemelvaartsdag kunnen worden omgezet in een Diversiteitsdag. Deze dagen kunnen naar keuze worden opgenomen. Daarnaast wordt 1 extra Diversiteitsdag toegevoegd aan het verlofsaldo van de medewerker. Afgesproken is om de diversiteitsregeling per 1 januari 2025 te laten ingaan.
  • Individueel Keuze Budget; een projectgroep bestaande uit leden vanuit de sector, de vakbonden en ervaringsdeskundigen zal zich buigen over de ontwikkeling van een Individueel Keuze Budget. Daarbij wordt onder meer ook gekeken naar de mogelijkheden van tijdsparen met een doel (ten behoeve van bijvoorbeeld een sabbatical, educatie, zorg en mantelzorg en vroegpensioen), omgang met plusuren / tijd-voor-tijd-afspraken.

Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over onder andere reiskosten woon-werkverkeer en thuiswerkvergoeding.

Handboek functie-indeling

Samen met vakbonden, functiewaarderingsexperts en museumprofessional presenteert de Museumvereniging het nieuwe Handboek functie-indeling, onderdeel van het cao akkoord. Een toekomstbestendig Handboek dat toepasbaar is voor elk museum, groot en klein. Het Handboek maakt functiewaardering voor musea overzichtelijk, transparant en uitlegbaar. Het stelt elk museum in staat om functieniveaus precies en op maat vast te stellen.

Regeling zware beroepen in musea. 80-90-100-regeling

Begin 2024 hebben zowel de vakbonden als de werkgevers definitief ingestemd met de regeling zware beroepen voor oudere medewerkers in musea, voorvloeiend uit eerdere cao-afspraken. De regeling biedt handvatten voor zowel werknemer als werkgever bij het realiseren van duurzame inzetbaarheid van mensen met lichamelijk zware beroepen in de museumsector.

De regeling in het kort

80-90-100 betekent dat de medewerker 80% gaat werken, het salaris 90% wordt en de pensioenopbouw 100% blijft. Sinds maart 2024 bestaat de mogelijkheid om in te stromen. Omdat de fysieke belasting per medewerker en per museum kan verschillen is het van belang dat er vooraf goed gekeken en beoordeeld wordt of er gebruik kan worden gemaakt van de regeling. De werknemer doorloopt samen met de werkgever de beoordelingssystematiek fysiek zwaar werk.

De basis voor de regeling

Basis voor de regeling vormt de Beoordelingssystematiek fysiek zwaar werk in musea. Met behulp van dit document kijken werknemers in beroepen met zwaar lichamelijk werk samen met hun werkgever naar de fysieke zwaarte van de werkzaamheden. Voor een aantal specifiek benoemde uitvoerende functies is de regeling altijd van toepassing. Voor alle overige uitvoerende functies geldt dat een werknemer in aanmerking kan komen voor de regeling. Dit is afhankelijk van de zwaarte en de duur van de werkzaamheden.