Dit interview was te lezen in de ledennieuwsbrief van 15-05-2025.
Benieuwd naar de mensen achter de schermen van de museumsector? In onze reeks 3 vragen aan gaan we in gesprek met collega’s uit verschillende musea over hun werk, drijfveren en inzichten. Deze keer maak je kennis met Marten Odinga, Didactisch Inhoudsontwikkelaar bij Natuurmuseum Fryslân.

Hoe ben je in de museumwereld terecht gekomen?
Als kind was ik al erg nieuwsgierig naar de wereld om mij heen. Ik speelde graag buiten en voelde mij erg thuis in de natuur. Met dit gegeven ben ik na de mavo de opleiding Groene Ruimte gaan doen. Als vakbekwaam hovenier had ik volop kansen in het werkveld, maar ik koos uiteindelijk voor een sociale vervolgopleiding; de pabo. Al snel belandde ik voor de klas en de jaren vlogen voorbij. Mijn mooiste jaren heb ik gehad op basisschool de Oldenije in Leeuwarden waar ik werd ondergedompeld in de wereld van het Jenaplan. Ik genoot volop van het contact met de kinderen en van de gezamenlijke projecten. Toen ik 3 jaar geleden een vacature als educatief medewerker bij Natuurmuseum Fryslân voorbij zag komen wist ik het meteen; ik ga solliciteren! Twee werelden kwamen voor mij nu bij elkaar: natuur en educatie.
Wat is je favoriete plek/kunstwerk in jouw museum?
Eén van mijn favoriete plekken in ons museum is in onze tentoonstelling Verwonderland waar walvissen te horen zijn. Dit geluid vind ik werkelijk adembenemend. Bij het opstarten van ons museum blijf ik hier soms even staan om het geluid roerloos in mij op te nemen. Ik realiseer mij dan hoe mooi en bijzonder onze wereld is! Ook de Onderwatersafari is een favoriete plek voor mij. Zittend in een karretje beleef je de onderwaterwereld in Nederland op een fantastische manier. Onderweg maak je kennis met het zoete water (meren) en het zoute water (Waddenzee) en alles wat hierin leeft. Er is van alles te zien en te horen. Een échte aanrader!
Welk museum/welke tentoonstelling staat er nog op je verlanglijstje?
Het Natural History Museum in Londen is het museum waar ik gelijk aan moet denken. Op indrukwekkende wijze presenteren zij hun collectie in een schitterend karakteristiek gebouw. Het lijkt mij zo imponerend om hier rond te lopen. Ik ben reuze benieuwd naar hoe zij de tentoonstellingen hebben neergezet en vormgegeven. Natuurlijk zal ik dan ook met een schuin oog kijken naar de educatie in het museum. Ik ben nieuwsgierig naar hoe het museum de jonge bezoekers probeert te bereiken en hoe zij inspelen op hun leef- en belevingswereld. Wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van zelfredzame doe-activiteiten en wat is er ook families te doen? En is het erg interactief of juist niet? Ik verwacht hier veel inspiratie op te kunnen doen voor ons museum.