Dit interview was te lezen in de ledennieuwsbrief van 04-06-2025.

Benieuwd naar de mensen achter de schermen van de museumsector? In onze reeks 3 vragen aan gaan we in gesprek met collega’s uit verschillende musea over hun werk, drijfveren en inzichten. Deze keer maak je kennis met Marjorie van Beekum, Rondleider en Museumdocent bij Stedelijk Museum Alkmaar.

Marjorie van Beekum wijst naar een schilderij in Stedelijk Museum Alkmaar.
Hoe ben je in de museumwereld terecht gekomen?

Na mijn studie (Italiaanse taal- en letterkunde en Kunstgeschiedenis) was er lastig werk te vinden in de museumwereld. Na een tijdje op vrijwillige basis ‘liefdewerk oudpapier’ te hebben gedaan in het kunst- en cultuurcircuit kwam ik in de reiswereld terecht. Dat beviel me uitstekend, reizend door Italië, van mijn studie en hobby mijn werk makend. Op een gegeven moment kwam ik via de reiswereld in de USA terecht waar ik in eerste instantie als vrijwilliger en later als permanent resident in de museumwereld belandde. Ik heb meerdere jaren als educator in musea van moderne kunst in Texas gewerkt. Bij terugkeer in Nederland vond ik mijn plek als educator bij het Scheringa Museum voor Realisme. De afgelopen 15 jaar werk ik weer als reisleider in Italië, als lokale gids in Nederland en als museumdocent/rondleider in verschillende musea in Nederland, waaronder het Stedelijk in Alkmaar.

Wat is je favoriete plek/kunstwerk in jouw museum?

Mijn favoriete plek in het Stedelijk Museum Alkmaar is de zaal waar de tijdelijke tentoonstellingen worden gehouden: iedere keer weer een uitdaging. Het thema is in principe gerelateerd aan de vaste collectie: Allemaal Alkmaar, de Bergense School of zoals nu aan de 17e eeuw met de werken uit De Kremer Collectie. Wat deze laatste tentoonstelling betreft ben ik vooral gecharmeerd van de Caravaggisti!

Welk museum/welke tentoonstelling staat er nog op je verlanglijstje?

Een (kleine) tentoonstelling waar ik erg naar uit kijk, is die van de Japans-Amerikaanse kunstenaar Isamo Noguchi in de tuin van het Rijksmuseum deze zomer. Ik ben een liefhebber van moderne beeldhouwkunst en al heel lang fan van zijn werk. Een tentoonstelling die ik pas heb gezien en die veel indruk op me heeft gemaakt is die van de Palestijns- Nederlandse Magnum fotograaf Sakir Khader in Foam. Dat heeft alles te maken met mijn oude liefde cq afstudeerrichting: (documentaire) fotografie. Heftig onderwerp, heftige beelden, maar een heel goed voorbeeld van de kracht van fotografie.