Dit interview was te lezen in de ledennieuwsbrief van 11-07-2024.
Benieuwd naar de mensen achter de schermen van de museumsector? In onze reeks 3 vragen aan gaan we in gesprek met collega’s uit verschillende musea over hun werk, drijfveren en inzichten. Deze keer maak je kennis met John van Cauteren, Conservator & Coördinator bij Museum W.

Hoe ben je in de museumwereld terecht gekomen?
Ik ben als kunsthistoricus afgestudeerd in 1982 en de banen lagen toen niet voor het oprapen. Dus ben ik vrijwilligerswerk gaan doen voor de Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland dat mij detacheerde bij de Orde der Minderbroeders Fransiscanen Nederland en bij diverse musea. Zo heb ik gefotografeerd en stukken geschreven voor de catalogus van de grote expositie Bosch zilver in Den Bosch, voor Waer een Paradis in het Museum voor Religieuze Kunst in Uden en voor Schatkamers in het zuiden, een groot onderzoeks- en expositieproject van Museum Catharijneconvent in Utrecht. Voor de minderbroeders inventariseerde ik hun uitgebreide kunstbezit in Nederland en dus ook het klooster te Weert en het grote franciscaanse bruikleen aan het Museum voor Religieuze Kunst Jacob van Horne in Weert. Zo werd ik daar bekend en toen het Weerter Museum tijdelijk iemand nodig had voor de organisatie van een tweetal tentoonstellingen kwamen ze bij mij uit. En zo is het begonnen. Het eindigt met mijn pensioen op 15 juli aanstaande.
Wat is je favoriete plek/kunstwerk in jouw museum?
Dat moet je een conservator eigenlijk niet vragen. Je vraagt een ouder toch ook niet wie zijn lievelingskind is? Ik heb heel veel objecten aan de collectie mogen toevoegen en alles heeft een interessant verhaal als je je erin verdiept. Twee bijzondere objecten wil ik wel noemen als je blijft aandringen: de Maria met kind van Pieter de Grebber uit 1634 is een van onze absolute kunsthistorische topstukken. Kunstwerken van die hoge kwaliteit boeien altijd. Verder ligt Bisschop Remigius van Jan van Steffeswert me na aan het hart. Maar dat komt omdat het onderzoek naar deze laat middeleeuwse beeldhouwer als een rode draad door mijn hele kunsthistorische carrière loopt en zal blijven lopen.
Welk museum/welke tentoonstelling staat er nog op je verlanglijstje?
Zo veel. Vanuit Weert is heel Nederland, België en een deel van Duitsland goed bereisbaar. Maar het dagelijkse werk in een museum neemt zoveel tijd in beslag, dat het bezoek aan collegae er helaas vaak als eerste bij inschiet. Ik krijg nu de tijd om ze allemaal te bezoeken. Lang leve het pensioen!