Dit interview was te lezen in de ledennieuwsbrief van 27-08-2024.

Benieuwd naar de mensen achter de schermen van de museumsector? In onze reeks 3 vragen aan gaan we in gesprek met collega’s uit verschillende musea over hun werk, drijfveren en inzichten. Deze keer maak je kennis met Imogen Mills, ZZP Redacteur en Projectleider bij het Amsterdam Museum.

Hoe ben je in de museumwereld terecht gekomen?

Tijdens mijn master volgde ik een vak van Margriet Schavemaker, destijds de artistiek directeur van het Amsterdam Museum. Het museum sprak me aan en daarom solliciteerde ik daar voor een stageplek. Ik heb een half jaar stage gelopen bij de afdeling Onderzoek & Publicatie. Na afloop van de stageperiode kon ik bij het Amsterdam Museum blijven als freelance redacteur bij het Amsterdam Museum Journal en als projectleider van de ICOM conferentie Collecting With(in) the City.

Wat is je favoriete plek/kunstwerk in jouw museum?

Ik vind het Kabra vooroudermasker een van de meest indrukwekkende objecten uit de collectie van het Amsterdam Museum. Het is een object dat nog wordt gebruikt, bijvoorbeeld tijdens de herdenking afschaffing slavernij op 1 juli in het Oosterpark. Het is een mooi voorbeeld van hoe musea steeds op nieuwe manieren omgaan met collecties. Door een replica te maken, kan het Kabra masker gebruikt worden bij ceremonies. Zo is het dus een belangrijk object in een museumcollectie terwijl het ook nog in gebruik is.

Welk museum/welke tentoonstelling staat er nog op je verlanglijstje?

The City Museum of Helsinki en specifiek de tentoonstellingen over en in cocreatie met Afro-Finnen staan nog op mijn verlanglijstje. Het museum kijkt kritisch naar hun eigen rol in verzamelen en tentoonstellen. Twee medewerkers van het museum zullen tijdens de conferentie in oktober, die ik namens het Amsterdam Museum organiseer, hun bevindingen rondom het project en de tentoonstellingen The Being Black – Afro Finns’ Experiences presenteren aan de 200-250 museummedewerkers die deelnemen.