De Museumvereniging is een brancheorganisatie van musea. Dat betekent dat alleen musea lid kunnen zijn, vertegenwoordigd door hun directeur. Alle medewerkers van een museum dat lid is kunnen participeren in één of meer van de 7 Museumnetwerken. Wij noemen dat participanten. Alle voordelen van het lidmaatschap van het museum vervallen automatisch als je niet meer bij het museum werkt.
De contributie van onze leden, gelieerde en belangstellende instellingen wordt jaarlijks bepaald op basis van ons contributiestelsel, dat bestaat uit tien categorieën. Bij het indelen kijken wij naar de totale baten die ten goede komen aan de instelling, inclusief de door derden gedragen kosten. Het gaat om de totale baten over het kalenderjaar twee jaar vóór het lopende kalenderjaar.
Elk in Nederland gevestigd museum, dat voldoet aan de museumdefinitie en de kwaliteitseisen van de Museumvereniging, respectievelijk gebaseerd op de definitie van de International Council of Museums en de huidige kwaliteitseisen van Museumregister Nederland kan lid worden van de Museumvereniging. Momenteel moet een museum geregistreerd zijn om in aanmerking te komen voor het lidmaatschap. Lees verder op Word lid.
Per 1 januari 2023 zijn 460 instellingen aangesloten bij de Museumvereniging. Hiervan zijn 426 geregistreerde musea, 27 niet-museale instellingen met erkenning gelieerde instellingen en 7 belanghebbenden.
Alleen volwaardige leden van de Museumvereniging hebben het privilege deel te nemen aan de Museumkaart.
De voordelen van het lidmaatschap vind je hier.
Het interne onderzoek moeten de musea zelf doen. Bij problemen en vragen over de aanpak van het onderzoek en over de herkomstgeschiedenis van objecten kan het projectteam ondersteuning bieden.
Dat kan niet, want die gegevens komen uit de ledendatabase. Je kan een mailtje sturen naar crmmutaties@museumvereniging.nl met de aanpassingen erin.
Je logt nu in met je Google-account. Dus het wachtwoord dat je invoert, is dat van je Google-account.
Deze foutmelding betekent vaak dat het e-mailadres waarmee je probeert in te loggen niet gekoppeld is aan een Google-account óf nog niet in het cms van museum.nl staat. Je kunt je werk e-mail aan een Google-account koppelen en doorgeven of een ander e-mailadres dat aan Google gekoppeld is doorgeven aan persberichten@museumvereniging.nl.
Probeer de website in Google Chrome te openen en je cookies te verwijderen. Als het goed is, moet het nu wel lukken. Zo niet, open het cms (http://cms.museum.nl) in een incognito venster.
Binnen de netwerken is ruimte om actuele thema’s te agenderen en te bespreken. Daarnaast komen er werkgroepen en organiseert de Museumvereniging ook evenementen met als doel de 5 speerpunten uit het meerjarenplan na te jagen. Hieronder vallen onder andere duurzaamheid en diversiteit en inclusie. De werkgroepen gaan later dit kalenderjaar van start. Meer informatie daarover volgt.
Activiteiten van de netwerken zijn gratis toegankelijk voor leden. Soms kunnen ze een kleine onkostenvergoeding vragen, afhankelijk van de kosten en de organisator.
De Museumnetwerken hebben elk een klein eigen budget. Als je een spreker of workshopleider wilt boeken voor je activiteit, kun je bij de aanjagers van jouw netwerk navragen of er – nog – budget voor is. Neem daarover met hen contact op. Zij beheren het budget.
Je kunt aan allerlei formats en groottes denken: een rondleiding bij een -nieuwe – tentoonstelling, een lezing, een online spreekuur of een kijkje in de keuken. Het staat de organisator(en) van een activiteit vrij een kleine vergoeding te vragen voor een activiteit, zodat je out-of-pocket-kosten gedekt zijn. Aanmelding en eventuele betaling verlopen via het museum waar de (hoofd)organisator werkt.
Deel je activiteit in de LinkedIn-groep en stuur een bericht naar het e-mailadres van jouw netwerk. Zo delen zij het ook in deze mailing.
Zeker. Vergeet niet voor elk netwerk waarbij je je aansluit een aanmeldformulier in te vullen. En meld je vooral ook aan voor de verschillende LinkedIn-groepen.
Alleen museummedewerkers en mensen die – langdurig – freelancen voor musea kunnen lid worden van een Museumnetwerk. Verleen je een interessante dienst of organiseer je een activiteit die ook voor museummedewerkers relevant is? Mail dan naar de aanjagers van het desbetreffende netwerk. Je vindt hun mailadressen op de pagina’s de Museumnetwerken.
Alle Museumnetwerken en het aanmeldformulier vind je hier. Via de mailing houden de aanjagers van het netwerk je op de hoogte van activiteiten en nieuws. Vergeet daarnaast niet je aan te melden bij de LinkedIn-groep van jouw netwerk.
Cultuur-Ondernemen heeft een mooie brochure uitgegeven in het kader van het programma Cultuurmecenaat: Geven aan cultuur, de fiscale voordelen van uw gift.Hierin staan alle vormen van schenken aan cultuur helder op een rij met informatie over de fiscale aftrekbaarheid. Voor particulieren zijn dat onder meer de volgende opties:
Geefwet
Sinds 1 januari 2012 is de Geefwet van kracht. Musea met een ANBI-status die zijn aangemerkt als Culturele Instelling kunnen gebruik maken van de mogelijkheden die de Geefwet biedt.
In de leidraad vind je meer informatie over de mogelijkheden die de Geefwet biedt.
Voor het gebruik van beeldmateriaal dat auteursrechtelijk is beschermd, is altijd vooraf toestemming nodig van de auteursrechthebbende. Op de website van Pictoright staat veel informatie over dit onderwerp.
1. Pictoright, de opvolger van Beeldrecht, benaderen met de vraag of zij soms deze nalatenschap beheren wat betreft de rechten. Dat is een vaker voorkomende constructie.
2. Op de site van het museum een oproep zetten zodat mogelijke rechthebbenden zich kunnen melden bij het museum. Alles wat je doet om de rechthebbenden op te sporen zorgvuldig documenteren, zodat – als men je als museum aanspreekt – er bewijsmateriaal is over de pogingen die je hebt ondernomen. Dit heet due dilligence.
De definitie van ‘museum’ staat in de vertaalde Ethische Code voor Musea. Deze definitie is de meest toegepaste in het museale veld. Dat betekent bijvoorbeeld dat commercieel werkende instellingen hier NIET onder vallen. Ook expositieruimtes zonder eigen collectie behoren strikt genomen NIET tot de musea. De definitie luidt als volgt: ‘Een museum is een permanente instelling zonder winstoogmerk, in dienst van de samenleving, gericht op het onderzoeken, verzamelen, bewaren, interpreteren en tentoonstellen van materieel en immaterieel erfgoed. Musea zijn openbaar, toegankelijk en inclusief en bevorderen diversiteit en duurzaamheid. Ze werken en communiceren ethisch, professioneel en met participatie van gemeenschappen. Musea bieden een verscheidenheid aan ervaringen met het oog op educatie, genoegen, reflectie en kennisuitwisseling.’
Er spelen bij het oprichten van een museum verschillende vraagstukken. Zo is het belangrijk de keuze te maken of je het museum uiteindelijk in het museumregister wilt laten opnemen. Het register is het kwaliteitskeurmerk van het museumveld.
Het lidmaatschap van de Museumvereniging is vanaf 1 januari 2009 gekoppeld aan deze registratie. Verder verwijzen wij naar de museumconsulent van je provincie.