De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) stopt per 1 januari 2025 met het aanbieden van DICE, de Database Incidenten Cultureel Erfgoed. De kosten wegen niet meer op tegen het beperkte gebruik van het systeem.
Monitoren en analyseren
DICE werd in 2006 ontwikkeld als instrument om incidenten en calamiteiten in de erfgoedsector te monitoren en te analyseren. Het doel was meer inzicht te krijgen in veiligheidsvraagstukken waar erfgoedbeheerders mee te maken hebben. Daarom werd het museale veld uitgenodigd om incidenten binnen de eigen organisatie centraal te registreren in DICE.
In de beginjaren van DICE werd geanonimiseerde informatie over incidenten gedeeld op de Erfgoedmonitor en via praktijkcasussen. Incidentenregistratie werd opgenomen in de Museumnorm van het Museumregister. Voor beheerders van de rijkscollectie en andere collecties die onder de Erfgoedwet vallen, die verplicht zijn om schade en verlies te melden aan de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed, werd het mogelijk gemaakt om dit ook via DICE te doen.
Beëindiging DICE
De reden om incidentenregistratie via DICE na 18 jaar te beëindigen, is dat het de laatste jaren steeds minder werd gebruikt. Veel organisaties geven de voorkeur aan hun eigen registratiesysteem. En beheerders van de Rijkscollectie zijn niet verplicht om DICE te gebruiken. Daardoor bevat de database niet voldoende gegevens om analyses te kunnen maken voor bijvoorbeeld de Erfgoedmonitor.
Voor de beveiliging van DICE is een software-update nodig. De kosten daarvan wegen niet op tegen het huidige en verwachte gebruik van de applicatie. DICE wordt daarom niet meer ge-upgrade naar een (dure) nieuwe versie en per 1 januari 2025 opgeheven.
Per 1 november 2024 zal de database niet meer toegankelijk zijn voor registratie. Gebruikers zijn hierover door de RCE geïnformeerd en worden ondersteund bij de overgang. Gegevens die zij gedurende de afgelopen jaren hebben ingevoerd in de database worden met hen gedeeld.