We deden onderzoek naar de meerwaarde van de Museumkaart voor musea. Daaruit blijkt onder andere dat er 23% meer bezoek plaatsvindt dankzij de Museumkaart, en dat vooral jongvolwassenen vaker gaan.
Verlaagde drempel
De Museumkaart speelt een belangrijke rol in het verlagen van de drempel om een museum te bezoeken. Het totale aantal museumbezoeken van 30,9 miljoen in 2023 is bijna terug op het niveau van topjaar 2019 met 32,6 miljoen bezoeken.
Ook de Museumkaart heeft een recordaantal gebruikers met gemiddeld in 2023 1,44 miljoen kaarthouders. Van de bijna 31 miljoen museumbezoeken waren er 9,5 miljoen met een Museumkaart. Uit ons onderzoek blijkt dat 7 miljoen daarvan een direct gevolg zijn van de Museumkaart. Mensen gaan drie keer zo vaak naar een museum als ze een Museumkaart hebben. Opvallend is dat de jonge Nederlander tussen de 19 en 35 jaar met een Museumkaart drieënhalf keer vaker naar het museum gaat dan als zij de kaart niet hadden gehad. De sterke ontwikkeling van de sector na corona heeft er voor gezorgd dat een steeds breder publiek waardering heeft voor musea. Gemiddeld legt een Museumkaarthouder 6,6 bezoeken af aan een museum per jaar.
Daarnaast nemen kaarthouders vaak niet-kaarthouders mee bij hun bezoek en besteden zij ook aan horeca en de museumwinkel.
De Museumkaart zorgt voor 6,9 miljoen extra bezoeken aan deelnemende musea en 61,6 miljoen aan extra bezoekersinkomsten.
Bezoekvergoeding
De bezoekvergoeding aan musea voor Museumkaartbezoeken was hoger dan in het piekjaar 2019. De totale vergoeding in 2023 was € 70,6 miljoen tegen € 64 miljoen in 2019. Deze vergoeding zorgt voor 25% van de totale inkomsten uit entreegelden en is ruim 11% van de totale eigen inkomsten van musea in 2023.
Een compleet overzicht van de Museumcijfers 2023 is te vinden via onderstaande knop en als pdf. Het onderzoek Meerwaarde Museumkaart is eveneens als pdf te vinden.