Tijdens het Museumcongres op 14 november wordt de Museumtalentprijs opnieuw toegekend aan een jonge professional in de sector. De aanmeldingen zijn geopend, stuur je nominatie in!

Over de Museumtalentprijs

De prijs werd in 2017 ingesteld door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om verjonging en vernieuwing in de erfgoedsector te stimuleren. Het is een aanmoedigingsprijs die jong talent in de schijnwerpers wil zetten en hen kansen bieden zich door te ontwikkelen. Het gaat om jonge professionals – t/m 31 jaar – die betaald werk verrichten bij één van de museale collecties in Nederland. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed doet de uitvoering van de stimuleringsprijs. De finalisten van de prijzen ontvangen allemaal een geldbedrag dat wordt gebruikt voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. De winnaar ontvangt 3000 euro en de overige twee finalisten elk 1500 euro.

Aanmelden

Deze prijs kan niet bestaan zonder genomineerden. Heb jij iemand in je netwerk die voor deze prijs in aanmerking zou kunnen komen? Meld diegene dan aan als nominatie voor de Museumtalentprijs!

Voor het nomineren van een talent gelden de volgende voorwaarden:

• Genomineerde is jonger dan 32 jaar op het moment van inschrijving.
  • Belangrijkste werkzaamheden zijn collectie gerelateerd.
  • Geeft zichtbaar blijk van een gepassioneerde en onderscheidende visie op gebied van musea en collecties.
  • Heeft de ambitie om deel te nemen aan een (betaald) persoonlijk ontwikkelingstraject.
  • Is betaald werkzaam voor en/of in de museumsector, in loondienst of als zelfstandige.

Je kunt iemand nomineren door het formulier op de website van de RCE in te vullen. Het insturen van nominaties kan tot en met 20 september 2024.