De stembussen zijn geopend!

Het Nederlands Zilvermuseum, Maritiem Centrum Abraham Fock en het Nederlands Openluchtmuseum zijn genomineerd voor de VriendenLoterij Museumprijs 2024. De drie musea strijden vanaf vandaag om de meeste stemmen van het publiek. Tot en met 8 november 2024 kan gestemd worden via www.museumprijs.nl. Het winnende museum krijgt een bijdrage van 100.000 euro om hun museumdroom te realiseren. Op donderdag 14 november wordt tijdens het Museumcongres in Arnhem bekendgemaakt welk museum de meeste publieksstemmen heeft ontvangen en zich winnaar van de VriendenLoterij Museumprijs 2024 mag noemen.

Thema: Levende tradities

De Museumprijs heeft ieder jaar een ander thema. Dit jaar staat de prijs in het teken van ‘Levende tradities: immaterieel erfgoed en musea’. Immaterieel erfgoed zijn de verhalen, rituelen, ambachten, gewoontes en gebruiken die we koesteren en van generatie op generatie overdragen. Het zijn onze levende tradities. Musea spelen daarin een belangrijke rol. Zij dragen bijvoorbeeld bij aan het behouden van kennis, het geven van een platform aan het erfgoed en het bereiken van nieuwe doelgroepen.

Zo zet het Nederlands Zilvermuseum zich in voor het in stand houden en stimuleren van de rijke en lange traditie van het edelsmeden. Het Maritiem Centrum Abraham Fock staat in het teken van het Amelander Reddingswezen met de Paardenreddingboot in het bijzonder. En het Nederlands Openluchtmuseum, als verzamelplaats van immaterieel erfgoed, laat de veelzijdigheid van de Nederlandse geschiedenis zien met bijbehorende tradities, ambachten en verhalen van toen en nu.

Museumdromen

De vakjury heeft op basis van het thema uit een recordaantal van 46 inzendingen drie genomineerden geselecteerd. Dat zijn het Nederlands Zilvermuseum, Maritiem Centrum Abraham Fock en het Nederlands Openluchtmuseum. De komende weken bepaalt het publiek door te stemmen via www.museumprijs.nl welk museum wint en welke museumdroom daarmee in vervulling gaat.

De drie musea hebben ieder eigen dromen. Zo besteedt Nederlands Zilvermuseum graag meer aandacht aan de winning en recycling van zilver via VR, een kennisbank ontwikkelen en vernieuwing in het vak stimuleren door een internationale edelsmeedwedstrijd. Het Maritiem Centrum Abraham Fock droomt ervan de traditie van de Amelander Paardenreddingboot in stand te kunnen houden. De droom van het Nederlands Openluchtmuseum is om een jaarlijks terugkerend erfgoedfestival te organiseren.

Over de VriendenLoterij Museumprijs

Het Cultuurfonds en de VriendenLoterij reiken jaarlijks in samenwerking met de Museumvereniging de VriendenLoterij Museumprijs uit. De prijs is de grootste publieksprijs voor musea in Nederland. Een vakjury stelt een thema vast waar musea zich op kunnen inschrijven. Recente winnaars zijn Museum Jan Cunen (2023), Het Scheepvaartmuseum (2022), Kasteel Hoensbroek (2021), Naturalis Biodiversity Center (2020) en het Stedelijk Museum Schiedam (2019).