Het Rijksmuseum organiseert op dinsdag 26 november 2024 voor de tweede keer een symposium over tekst in het museum.

Save the date

Tien jaar zijn verstreken sinds het vorige symposium over dit onderwerp. Daarin stond toegankelijk schrijven centraal: hoeveel woorden telt de ideale objecttekst? Hoe kun je ervoor zorgen dat een tekst toegankelijk is voor zoveel mogelijk bezoekers? Een belangrijk uitgangspunt, zo bleek ook uit publieksonderzoek, is het geven van handvatten bij het kijken naar de objecten.

Sindsdien is er veel veranderd. Zo worden maatschappelijke thema’s als ons koloniaal verleden, slavernij en diversiteit en inclusie steeds belangrijker in museale tentoonstellingen. Op welke manier kan tekst daaraan betekenis geven? En hoe kunnen we complexe vraagstukken op een toegankelijke manier vertalen voor de bezoeker?

Musea uit binnen- en buitenland delen hun perspectief aan de hand van case studies en onderzoek. Ter gelegenheid van dit symposium verschijnt de publicatie Tekst in het Rijksmuseum, met een blik op het tekstbeleid van de afdeling Publiek & Educatie van het Rijksmuseum. Deelnemers ontvangen deze publicatie na afloop van het symposium.

Graag verwelkomen we iedere museumprofessional die te maken heeft met publieksinformatie in het algemeen en het schrijven van (tentoonstellings-)teksten in het bijzonder.

De inschrijving voor dit symposium start na de zomer.

Symposium: Tekst in het Museum

De Basis op Orde: Je Collectieplan en Informatieplan